Entä jos olen helppo uhri?

Net­ti­ra­kas ki­nu­aa rahaa, säh­kö­pos­ti täyt­tyy hä­mä­ris­tä lin­keis­tä ja pa­ra­tii­si­ku­vat pal­jas­tu­vat pho­tos­ho­pa­tuik­si. Us­kot­ko nä­ke­vä­si filt­te­röi­dyn to­del­li­suu­den ja somen val­hei­den läpi? Entä jos hui­ja­ri­tut­ka­si ei ole­kaan niin te­rä­vä kuin luu­let?

So­si­aa­li­nen media on nous­sut yh­dek­si ai­kam­me tär­keim­mis­tä tie­don­vä­li­tys- ja kon­tak­ti­ka­na­vis­ta. Sen myötä myös il­luusioi­den ja hui­jaus­ten ra­ken­ta­mi­nen on yhä hel­pom­paa -ja sa­moin nii­hin lan­kea­mi­nen. Jak­sos­sa su­kel­le­taan sy­väl­le netin val­hei­siin ja poh­di­taan sitä, miten mo­ni­nai­sin ta­voin meitä oi­kein di­gi­maa­il­mas­sa jy­mäy­te­tään.

Tie­dos­sa on ai­na­kin hui­jaus­ta­po­jen ana­to­mi­aa, ta­paus ”Juha Tapio”, sekä mie­li­ku­va­mat­ka pet­ty­mys­ten fes­ta­reil­le. Aja­tuk­si­aan ai­hees­ta ja­ka­vat myös so­me­toh­to­ri Suvi Uski ja Ku­lut­ta­ja­lii­ton Hui­ja­rit ku­riin -hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö Ta­pa­ni Veija.