Hyvä freelancer-toimittaja tietää mitä osaa ja mitä ei

Jour­na­lis­ti­liit­to tar­jo­si jä­se­nil­leen ver­kos­toi­tu­mis­ta­pah­tu­man tou­ko­kuus­sa. Siel­lä ker­rot­tiin, min­kä­lai­sia oh­jel­mia Yle ostaa ja millä ta­val­la. Ylen mu­kaan free­lance­rin pitää tar­jo­ta jo­ta­kin, mitä he eivät pysty tai osaa tehdä.

Ti­lan­ne on aika haas­ta­va, jos olet yrit­tä­jä tai free­lance­ri. Sinun pitää koko ajan mark­ki­noi­da ja myydä osaa­mis­ta­si,  ker­too Ingrid Svan­feld, Radio- ja te­le­vi­sio­toi­mit­ta­jen lii­ton luot­ta­mus­mies.

Jour­na­lis­ti­lii­ton mu­kaan 9,4 pro­sent­tia kai­kis­ta toi­mit­ta­jis­ta on free­lance­rei­ta. He kai­paa­vat kon­tak­te­ja ja tie­toa, kuin­ka lä­hes­tyä esi­mer­kik­si Yleä. Haaga-He­lian Radio- ja tv-työn opet­ta­ja Esko Ha­tu­nen neu­voo toi­mit­ta­jia käy­mään alan ta­pah­tu­mis­sa ja ot­ta­maan kon­tak­tia alan toi­mi­joi­hin.

Oh­jel­ma­pääl­lik­kö Kaj Back­man Ylel­tä oli tyy­ty­väi­nen ta­pah­tu­maan, mutta lu­pa­si muun muas­sa pa­ran­taa Ylen verk­ko­si­vu­jen si­säl­töä, joka on suun­nat­tu free­lance­reil­le.

Toi­mit­ta­jat: Thier­ry Francis, Car­men Vil­la­nue­va Paz

Vi­deo­ku­vaus ja edi­toin­ti: Thier­ry Francis