Toista kertaa Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Ruokamessuilla on tänä vuonna 21 kansainvälistä näytteilleasettajaa. Tämä on merkittävä lisäys viime vuoteen verrattuna, kertoo Messukeskuksen konseptista ja myynnistä vastaava Nina Harlin. Viime vuonna kansainvälisiä näytteilleasettajia oli vain muutamia.
Tänä vuonna mukana on tahoja muun muassa Latviasta, Virosta, Alankomaista ja Kreikasta. Tämä on Harlinin mukaan osoitus siitä, että Suomen markkinan kiinnostavat Suomen ulkopuolellakin.
Näytteilleasettajien määrä Ruokamessuilla on muutenkin kasvanut hieman. Viime vuonna messuilla oli mukana hieman alle 200 eri yritystä, kun vastaavasti tänä vuonna näytteilleasettajia ja yhteistyökumppaneita on 226. Tänä vuonna näytteilleasettajia on korostettu ja ruokaa myyvien kojujen määrää on karsittu.
Ruokamessujen tavoite on olla vain ruokaan keskittyvät messut, kertoo Antti Karjunen Messukeskuksen viestinnästä. Messut on myös tietoisesti sijoitettu kevääseen tuomaan tasapainoa syksyisin järjestettävien Kirjamessujen yhteydessä oleville Ruoka ja Viini -messuille. Viime vuonna Ruokamessut keräsivät lähes 60 000 kävijää.