Frisbeegolfin suosio sai nostetta koronasta

Pelaajien määrä on nelinkertaistunut vajaassa kymmenessä vuodessa. Lajin ammattipelaajat luovat ympärilleen fanikuntaa, ja kisoja katsotaan aktiivisesti.

Vuonna 2011 rekisteröityjjä frisbeegolfin pelaajia oli Suomessa 1240. Nyt rekisterissä on 5795 pelaajaa (haettu 11.9).  Todellisuudessa lajin harrastajien määrä on paljon suurempi kuin rekisteristä löytyvien pelaajien. Pelaajista suurin osa ei pelaa kisoissa tai ole liiton rekisterissä.

Harrastajien määrän nousun voi päätellä erikoisliikkeiden myynnin kasvusta. Frisbeemarketin toimitusjohtaja Jukka Matula arvioi tämän vuoden myyntitulojen kasvavan 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Tänä vuonna kysyntä on kasvanut todella paljon. Tavaraa menee nopeammin kuin sitä saadaan tehtaalta.

Matula arvioi koronan sysänneen lajista kiinnostuneet liikkeelle. Lajia harrastetaan ulkona ja yleensä pienissä porukoissa. Tällöin taudin leviämisen riskit ovat pienet.

Ammattipelaajat luovat fanikulttuuria

Suosion kasvuun on vaikuttanut myös ammattipelaajien luoma fanikulttuuri. Ammattipelaaja Janne Hirsimäki sanoo erityisesti nuorten huippupelaajien osaavan hyödyntää sosiaalista mediaa.

Pelaajatilastojen Suomen kärkipelaajan, Väinö Mäkelän, Instagram-tilillä on 13,2 tuhatta seuraajaa. Maailman pelaajatilastoissa Mäkelä on sijalla 13 (haettu 11.9.).

Kuuntele frisbeegolfin ammattilaispelaajan Janne Hirsimäen haastattelu tästä. 

Suositut pelaajat lisäävät myös myyntiä. Matulan mukaan fanituotteet ovat haluttuja. Amerikkalaisen Eagle McMahonin nimikkokiekko, Cloud Breaker 2, myytiin Frisbeemarketilta loppuun alle kahdessa minuutissa.

Frisbeegolfia voivat pelata kaikki

Frisbeegolfiin on helppo lähteä mukaan, sillä harrastusvälineet eivät maksa paljoa ja pelin rento tahti houkuttelee. Pelikentillä näkyy monenlaisia porukoita.

– Voin vielä nelikymppisenä pistää kampoihin nuoremmille pelaajille, Hirsimäki sanoo.

Suomen frisbeegolfliiton toiminnanjohtaja Anniina Ihamäki sanoo liiton tavoittelevan naisharrastajien osuuden kasvua. Tavoitteena on, että laji tunnettaisiin yhdenvertaisena ja kaikille helposti lähestyttävänä liikuntamuotona iästä, sukupuolesta tai taustasta riippumatta.

– On tärkeää, että kaikilla on kivaa kentällä, sanoo Ihamäki.

Amerikassa lajia on alettu tänä vuonna näyttää CBS Sports -kanavalla. Myös Suomessa joitain kilpailuja on lähetetty televisiosta. Hirsimäki sanoo, että suosion kasvun myötä myös odotukset medianäkyvyydelle kasvavat.