Keskusta julistaa olevansa ensimmäinen puolue, joka ottaa käyttöön sosiaalisesta mediasta tutut emojit kunta- ja aluevaalikampanjoinnissaan. Vaalimainoksista voi löytää esimerkiksi tikkataulun, koulun, apilan tai vihreän sydämen.
– Emojien käytön tavoitteena on raikastaa kampanjan ilmettä ja tehostaa viestiä, tuoda niin sanotusti pilkettä silmäkulmaan, kertoo Keskustan viestintäpäällikkö Juha Määttä.
Emojien asiallisuudesta poliittisessa viestinnässä on Määtän mukaan käyty keskustelua. Häntä ei huolestuta toistaiseksi, että emojien käyttö vähentäisi puolueen uskottavuutta tai keventäisi vakavaa keskustelua.
– Moni kokee politiikan jäykäksi ja tylsäksi, emojit toimivat piristävänä lisänä. Kampanjoinnin keskiössä ovat kuitenkin faktat ja asiat, emojit vain lisä.
Vaikka emojit yhdistetään helposti nuorisoon, niillä ei tavoitella erityisesti nuoria äänestäjiä. Määttä pitää kuitenkin positiivisena, jos emojikampanjointi innostaisi nuoria.
Puolue on julkaissut myös oman emojin puheenjohtajastaan Antti Kaikkosesta, mutta sitä ei ole vielä käytetty kampanjoinnissa.
– Kaikkosen emojin käyttö on vielä suunnittelupöydällä. Kyllä se jollakin tavalla tulee vielä käyttöön.
On epävarmaa, jäävätkö emojit pelkäksi kokeiluksi keskustan kampanjoinnissa. Viestintäpäällikkö Määttä kuitenkin arvioi, että emojien käyttäminen poliittisessa viestinnässä lisääntyy. Keskustan laatimat emojit jäävät todennäköisesti pysyvästi käyttöön ehdokkaiden viestinnässä.