Kuntavaaliehdokkaat tavoittavat nuoret parhaiten sosiaalisessa mediassa

Vaa­li­ta­pah­tu­mat eivät nuo­ria kiin­nos­ta, vaan eh­dok­kaat ta­voit­ta­vat nuo­ret par­hai­ten so­si­aa­li­sen me­dian kaut­ta. Monet nuo­ret eivät koe tie­tä­vän­sä tar­peek­si kau­pun­gin­val­tuus­ton toi­min­nas­ta ja pää­tök­sis­tä.

Nuor­ten vä­häi­nen ää­nes­tä­mi­nen he­rät­tää usein kes­kus­te­lua vaa­lien alla. Ti­las­to­kes­kuk­sen mu­kaan vuo­den 2021 kun­ta­vaa­leis­sa 18–25-vuo­tiais­ta nuo­ris­ta vain 35,4 pro­sent­tia käyt­ti ää­nioi­keut­taan.

Verk­ko­me­diam­me to­teut­ti ky­se­lyn 18–25-vuo­tiail­le tu­le­van ke­vään kunta- ja alue­vaa­lei­hin liit­tyen. Ky­se­ly koh­dis­tet­tiin la­pua­lai­siin nuo­riin, ja ta­voit­ti 36 vas­taa­jaa.

Some on nuo­ril­le mie­lui­sin lä­hes­ty­mis­ta­pa

Ky­se­lyyn vas­tan­neet va­lit­si­vat so­si­aa­li­sen me­dian eh­dok­kail­le par­haak­si ta­vak­si ta­voit­taa hei­dät.

– So­si­aa­li­ses­sa me­dias­sa tie­don saa usein no­peas­ti ja hel­pos­ti ym­mär­ret­tä­väs­sä
muo­dos­sa, ker­too Åbo Aka­de­min val­tio-opin tut­ki­ja­toh­to­ri Ja­net­te Hut­tu­nen.

Eri­lai­set vaa­lei­hin liit­ty­vät ta­pah­tu­mat eivät ky­se­lyyn vas­tan­nei­ta nuo­ria kiin­nos­ta.

Vas­tuu tie­dot­ta­mi­ses­ta on puo­lueil­la ja päät­tä­jil­lä

Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta nuo­ris­ta vain 8,3 % vas­ta­si tie­tä­vän­sä tar­peek­si kau­pun­gin­val­tuus­ton toi­min­nas­ta ja pää­tök­sis­tä.

Hut­tu­nen ko­ros­taa tie­dot­ta­mi­ses­sa puo­luei­den ja päät­tä­jien vas­tuu­ta.

– Po­liit­ti­sil­la puo­lueil­la ja päät­tä­jil­lä on vas­tuu vies­tiä siitä, mitä kun­nas­sa teh­dään ja tehdä se ym­mär­ret­tä­väl­lä ta­val­la.

Nuor­ten puut­teel­li­nen tieto pää­tök­sis­tä ja kau­pun­gin­val­tuus­ton toi­min­nas­ta saat­taa olla taus­tal­la pää­tök­seen olla ää­nes­tä­mät­tä.

– On luon­nol­lis­ta kokea, että ei ole mer­ki­tys­tä mitä tai ketä nuori ää­nes­tää, jos ei näe mil­lai­sia pää­tök­siä kun­nas­sa teh­dään, Hut­tu­nen poh­tii.

– Verk­ko­me­diam­me ky­se­ly ta­voit­ti 36 vas­taa­jaa, ja oli koh­dis­tet­tu 18–25-vuo­tiail­le la­pua­lai­sil­le nuo­ril­le.
– Ky­sy­myk­set kes­kit­tyi­vät ää­nes­tä­mi­seen, eh­dok­kaan va­lin­taan ja miten mer­ki­tyk­sel­li­sek­si nuori ää­nen­sä kokee.