Laulaminen uhkaa kadota peruskouluista

‘’Ko­te­lois­sa kan­net­ta­vien’’ soi­tin­ten, kuten nok­ka­hui­lun ja ki­ta­ran asema musii­kin­tun­neil­la vah­vis­tuu en­ti­ses­tään. Sen si­jaan lau­la­mi­nen uhkaa vai­e­ta, sillä sitä ei ope­te­ta opet­ta­jil­le riit­tä­väs­ti.

Luo­kan­opet­ta­jat ko­ke­vat, et­tei­vät he saa riit­tä­väs­ti lau­lun­ope­tus­ta luo­kan­opet­ta­jan­kou­lu­tuk­ses­sa, sel­vi­ää Jy­väs­ky­län yli­opis­ton musiik­ki­kas­va­tuk­sen tut­ki­jan Henna Suo­men väi­tös­kir­jas­ta.

Sel­vi­si, että noin 54 pro­sent­tia tut­ki­muk­seen osal­lis­tu­neis­ta luo­kan­opet­ta­ja­kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­jois­ta koki ää­nen­huol­lon- ja lau­lu­tek­nii­kan ope­tuk­sen ole­van vä­häis­tä tai ettei sitä ollut ol­len­kaan. Tut­ki­muk­seen osal­lis­tui 392 opis­ke­li­jaa.

Luo­kan­opet­ta­jan puut­teel­li­set lau­lun- ja ää­nen­huol­lon­ope­tuk­sen tai­dot nä­ky­vät lo­pul­ta op­pi­lais­sa. Suo­ma­lais­ten ai­vo­tut­ki­mus­ten mu­kaan lau­lun vä­häi­syys kou­luis­sa voi vai­kut­taa ne­ga­tii­vi­ses­ti lap­sen kes­kit­ty­mis­ky­kyyn ja kie­lel­li­seen ke­hi­tyk­seen.

– Seu­rauk­sia on jo kuul­ta­vis­sa. Nuor­ten pu­he­tek­niik­ka on ha­kuses­sa, sanoo musii­kin­opet­ta­ja Sanna Kar­tio­vaa­ra Ko­la­rin pe­rus­kou­lus­ta.

Luo­kan- ja musii­kin­opet­ta­jien tai­dot eivät ole yh­tä­läi­set, mutta vaa­ti­muk­set ovat kai­kil­le samat

Luo­kan­opet­ta­jan eli kas­va­tus­tie­teen mais­te­rin tut­kin­toon kuu­luu kol­mes­ta vii­teen opin­to­pis­tet­tä siis noin 60–80 tun­tia yleis­tä musii­kin­ope­tus­ta vii­den vuo­den ai­ka­na. Kas­va­tus­tie­teen mais­te­rin tut­kin­to on ko­ko­nai­suu­des­saan 300 opin­to­pis­teen laa­jui­nen.

Lau­lun­ope­tuk­sen huip­pu­vuon­na 1985 lau­lua ope­tet­tiin vielä 164 tun­tia.

Lau­lua ja ylei­sem­min musiik­kia pe­rus­kou­lun vuo­si­luo­kil­la 1–6 opet­taa luo­kan­opet­ta­ja tai eril­li­sen musii­kin­opet­ta­jan kou­lu­tuk­sen saa­nut opet­ta­ja. Pää­tös siitä, kuka opet­taa, riip­puu kou­lus­ta ja sen ta­lou­del­li­sis­ta re­surs­seis­ta. Suuri osa musiik­kia opet­ta­vis­ta on juuri luo­kan­opet­ta­jia.

– Aivan lä­hiai­koi­na kuu­lin, että erääs­sä kou­lus­sa luo­kan­opet­ta­jat ar­poi­vat ent­ten­tent­ten-lo­rul­la, kuka opet­tai­si musiik­kia, kun ku­kaan ei sitä oi­kein osan­nut, ker­too Kar­tio­vaa­ra.

Pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa ase­te­tut ta­voit­teet musii­kin- ja lau­lun­ope­tuk­sel­le ovat kui­ten­kin kai­kil­le opet­ta­jil­le samat.

Ope­tus­hal­li­tuk­sen vuon­na 2011 te­ke­mäs­sä kou­lu­tuk­sen seu­ran­ta­ra­por­tis­sa to­de­taan pe­rus­kou­lun yh­dek­säs­luok­ka­lais­ten musii­kil­li­sen osaa­mi­sen ol­leen vält­tä­vää tai koh­ta­lais­ta.

Enem­mis­töl­lä yh­dek­säs­luok­ka­lai­sis­ta oli auk­ko­ja musii­kin­pe­rus­teis­sa, eri­tyi­ses­ti lau­lus­sa.

– Pe­rus­kou­lun musiik­ki­kas­va­tuk­sel­la on erit­täin mer­kit­tä­vä rooli suo­ma­lai­ses­sa musiik­ki­kult­tuu­ris­sa. Se on mo­nel­le lap­sel­le en­sim­mäi­nen sekä ainoa ta­voit­teel­lis­ta musiik­ki­kas­va­tus­ta an­ta­va taho, Suomi sanoo.

Myös lau­lu­pe­da­go­gi Han­ne­le Val­ta­saa­ri tuo esiin musiik­ki­kas­va­tuk­sen jat­ku­mon.

– Kun ver­taa ti­lan­net­ta naa­pu­rim­me Vi­roon, siel­lä jo jo­kai­ses­sa päi­vä­ko­dis­sa on kou­lu­tet­tu musii­kin­opet­ta­ja. Suo­mes­sa näin ei ole.

Taus­tal­la vai­kut­ta­vat asen­teel­li­set ja ta­lou­del­li­set syyt

Vielä 1960-lu­vul­le asti lau­lu­tai­toa pi­det­tiin osana yleis­si­vis­tys­tä. Se oli myös osa arkea: lau­let­tiin su­ruun ja on­neen.

Han­ne­le Val­ta­saa­ren mu­kaan eräs mer­kit­tä­vim­mis­tä syis­tä lau­luo­pe­tuk­sen hei­ken­ty­mi­sel­le on pe­rus­kou­lu-uu­dis­tus 1970-lu­vul­la.

Uu­dis­tuk­ses­sa kan­sa­kou­lut muu­tet­tiin pe­rus­kou­luik­si ja opet­ta­jan­kou­lu­tus siir­ret­tiin ope­tus­se­mi­naa­reis­ta yli­opis­to­jen vas­tuul­le.

– Kor­kea­kou­lu­tuk­sel­la on myös kään­tö­puo­len­sa. Yli­opis­tois­sa pai­no­te­taan pit­käl­ti kog­ni­tii­vis­ta eli tie­dol­lis­ta op­pi­mis­ta, jol­loin esi­mer­kik­si tai­de­ai­nei­den pai­noar­vo jää vä­häi­sem­mäl­le. Se hei­jas­tuu myös pe­rus­kou­lu­jen si­säl­töön, Val­ta­saa­ri sanoo.

Ta­lou­del­li­nen taan­tu­ma 1990–lu­vul­la sa­ne­li vii­meis­tään val­tion ra­ho­jen si­joi­tus­koh­tei­ta. Musii­kin­ope­tus­ta vä­hen­net­tiin.

Myös asen­teet ovat muut­tu­neet. Suomi ja Val­ta­saa­ri sa­no­vat, että soi­ton­ope­tuk­sen osuut­ta musii­kin­tun­neil­la pai­no­te­taan yhä enem­män lau­lun si­jaan.

Jou­lu­kuus­sa Hel­sin­gin yli­opis­ton kas­va­tus­tie­teen päi­vil­lä kes­kus­tel­laan lau­lun­ope­tuk­sen ny­ky­ti­las­ta ja tu­le­vai­suu­den haas­teis­ta.