Säveltäjäin tekijäinoikeustoimisto Teosto keräsi viime vuonna ennätyksellisen määrän tekijänoikeuskorvauksia musiikintekijöille. Erityistä nousua oli konserteissa ja festivaaleissa, joista Teosto keräsi musiikintekijöille 7,3 miljoonaa euroa. Summa on kaksi miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2023.
Teosto ry:n toimitusjohtaja Risto Salmisen mukaan kahden miljoonan euron nousu konserteista ja festivaaleista kerätyistä tekijänoikeuskorvauksista johtuu konserttien ja festivaalien kasvaneesta suosiosta. Viime vuonna yleisöä veti konsertteihin poikkeuksellisen suuri määrä ulkomaalaisia esiintyjiä.
– Väittäisin vuoden 2024 konserttien ja festivaalien kotimaisuusasteen olevan 60–70 prosenttia, kertoo Salminen.
Suurin osa Teoston kotimaisista konserteista ja festivaaleista kerätyistä tekijänoikeuskorvauksista meni suomalaisille musiikintekijöille.
Musiikintekijöitä ovat säveltäjät, sanoittajat, sovittajat ja musiikkikustantajat. Teosto edustaa noin 40 000 kotimaista musiikintekijää.
Tekijänoikeusmaksut jakaantuvat konserteissa ja festivaaleissa esitettyjen teosten tekijöiden kesken. Teosto määrittelee hinnat itsenäisesti, eikä se arvota musiikkia taiteellisesti tai laadullisesti.
Pääsymaksullisissa tapahtumissa tekijänoikeuskorvaus toimii minimikorvauksella tai prosenttiosuudella pääsylipputuloista. Salmisen mukaan konsertti- ja festivaalilipun hinnasta noin 3–8 prosenttia on tekijänoikeuskorvauksia. Pääsymaksuttomien konserttien ja festivaalinen kohdalla toimii kuulijakohtainen korvaus.
Salmisen mukaan esityskorvausten trendi on ollut kasvussa koronapandemian jälkeen. Vuoden 2025 tekijänoikeuskorvausten ei odoteta kuitenkaan yltävän vuoden 2024 tasolle, sillä tämänhetkisen tiedon mukaan ulkomaisia esiintyjiä ei ole tulossa Suomeen yhtä paljon kuin viime vuonna.
Konserttien ja festivaalien lisäksi Teosto valvoo myös kaikkea muuta musiikin esittämistä. Kaikista Teoston jakamista tekijänoikeuskorvauksista vain noin 40 prosenttia menee kotimaisille musiikintekijöille, ja noin 60 prosenttia ulkomaisille musiikintekijöille.
Juttua muutettu 28.3.2025 klo 17:00. Korjattu virhe Risto Salmisen sitaatissa. Konserttien ja festivaalien kotimaisuusaste on 60–70 prosenttia, ei 70-80 prosenttia.