Ultrapikamuoti on kasvava ongelma – asiantuntija pitää lakisääteisiä toimia välttämättöminä

Suomessa keskustanuoret vaativat Temu-veroa ja monet kirpputorit ovat kieltäneet ultrapikamuodin myynnin. Asiantuntijan mukaan lainsäädännölliset toimenpiteet ovat välttämättömiä ultrapikamuodin haittojen rajoittamiseksi.

Ultrapikamuoti on ongelma esimerkiksi sen aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen, veden kulutuksen, haitallisten kemikaalien sekä tekstiilijätteen vuoksi.

– Kestävän kulutuskulttuurin ymmärryksen lisääminen on todella keskeistä ultrapikamuodin rajoittamiseksi, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava vastuullisuuden ja kiertotalouden asiantuntija Emilia Gädda.

Gädda pitää tärkeänä, että kuluttajat ovat tietoisia ultrapikamuotituotteiden mahdollisista varjopuolista, kuten ihmisoikeusloukkauksista, kestämättömistä materiaaleista ja kierrättämisen ongelmista.

Keskustanuoret käynnistivät tammikuussa “Temu-vero nyt!” -kansalaisaloitteen, jossa he vaativat verkkokauppojen ultrapikamuodin ja krääsätavaran rajoittamista.

– On todella hienoa, että keskustanuoret ovat tehneet kansalaisaloitteen tämän osalta, koska sellaista ei aikaisemmin ole ollut.

Aloitteessa käsitellään tuotteiden markkinoinnin rajoituksia sekä tullivapauden ja verotuksen muutoksia. Gäddan mukaan siihen tulee puuttua ensisijaisesti Euroopan unionin tasolla. Eri markkinoilla toimiville yrityksille on hallinnollisesti raskasta, jos EU-jäsenvaltioissa on paljon toisistaan poikkeavaa lainsäädäntöä.

Useat kirpputorit ovat kieltäneet ultrapikamuodin myynnin. Gäddan mukaan heikkolaatuiset ja EU:n turvallisuusvaatimuksia rikkovat tuotteet pitää saada pois markkinoilta. Hän kannustaa ultrapikamuodin torjumiseen, mutta ei ota kantaa kaikkia second hand-ketjuja koskevaan kieltoon.

– Harkinta jääköön liiketoimintaa harjoittavien henkilöiden ja heidän asiakassuhteisiin pohjautuvaan päätökseen.

Kuvassa on vaatteita vaaterekeissä.

Esimerkiksi Bella-, Relove- ja Flea-kirpputoriketjut ovat kieltäneet ultrapikamuodin myynnin. Kuva on otettu Bella-kirpputorilta Helsingin Vallilasta.

Gäddan mukaan se, että ultrapikamuotituotteista pääsee eroon helposti, voi kannustaa kuluttajia ostamaan ultrapikamuotituotteita aiempaa enemmän. Hän vetoaa ennemmin kannustimiin kuin kieltoihin, mutta pitää lainsäädännön valmistelua välttämättömänä. Hän uskoo vero-ohjauskeinojen kannattavuuteen. Gädda kannattaa EU:n käsittelyssä olevaa tullivapauden poistamista. Sen voimaan astuessa vähäarvoisten pientavaroiden tilaaminen EU:n ulkopuolelta kallistuisi ja kilpailuetu EU:n ulkopuolisille yrityksille poistuisi.

Euroopan komissio on ehdottanut tuottajavastuun laajentamista tekstiileihin, minkä Gädda näkee mahdollisuutena. Se tarkoittaa tuottajan velvollisuutta huolehtia markkinoille tuomistaan tuotteista myös niiden elinkaaren loppupäässä. Hän näkee potentiaalia myös ylikuluttamisen kierrätysmaksuissa, jolloin yrityksille voisi koitua lisäkustannuksia.

Ultrapikamuodin hillitsemiseen liittyy haasteita

– Meidän pitää pystyä määrittelemään mitä ultrapikamuoti ja ylituotanto ovat, sillä niitä ei ole virallisesti määritelty Suomessa tai edes EU-tasolla. Jotta markkinointia voitaisiin rajoittaa, tarvitsemme resursseja valvoa lainsäädäntöä.

  • Muotiteollisuus aiheuttaa 10 prosenttia maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöistä.
  • Luontoliiton mukaan tekstiili- ja muotiteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala.
  • Vuoden 2023 tammikuusta vuoden 2024 elokuuhun kiinalaisista verkkokaupoista tehtyjen ostosten arvo on noussut vajaasta miljoonasta eurosta jopa 18,5 miljoonaan euroon kuukaudessa, Suomalaisen Muoti ja urheilukauppa ry:n selvityksessä kerrotaan.
  • Hiilineutraali tekstiala 2035 on tekstiili- ja muotialan yritysten sitoumus, joka pyrkii hillitsemään ilmaston lämpenemistä vähentämällä hiilidioksidipäästöjä.
  • Tunnetuimpia ultrapikamuotiverkkokauppoja ovat esimerkiksi Shein, Temu ja Wish.
  • Ultrapikamuodin tuottamisessa käytetään kehittyvistä maista löytyvää halpaa työvoimaa, joissa työntekijöiden perusoikeudet ovat uhattuina.Lähteet: Luontoliitto, Muoti- ja urheilukauppa ry, Suomen tekstiili & muoti ry