Tekoäly voi tulevaisuudessa olla suomalaisten elokuvatuotantojen valttikortti

Te­ko­ä­lyn avul­la elo­ku­van­teos­sa voi­daan sääs­tää aikaa, rahaa ja työ­voi­maa. Tu­lok­se­na voi olla myös en­tis­tä mo­ni­puo­li­sem­pia elo­ku­via.

Te­ko­ä­lyl­lä voi olla mer­kit­tä­viä hyö­ty­jä leik­kauk­sis­ta kär­si­väl­le ko­ti­mai­sel­le elo­ku­va-alal­le. Esi­mer­kik­si Suo­men elo­ku­va­sää­tiöl­le myön­net­tä­vää val­tion mää­rä­ra­haa on lei­kat­tu va­jaal­la mil­joo­nal­la eu­rol­la tälle vuo­del­le. Sää­tiö on mer­kit­tä­vin yk­sit­täi­nen elo­ku­va­tuo­tan­to­jen tu­ki­ja Suo­mes­sa.

Suo­men kal­tai­sel­le pie­nel­le mark­ki­nal­le te­ko­ä­ly voi luoda kil­pai­lue­tua, jos uutta tek­no­lo­gi­aa opi­taan hyö­dyn­tä­mään.

– Pe­rin­tei­ses­ti on tar­vit­tu iso tuo­tan­to­tii­mi, jossa jo­kai­sel­la on tark­kaan ra­jat­tu rooli. Nyt yk­si­kin ih­mi­nen voi tehdä pro­jek­te­ja ja saada niitä myös nä­ky­vil­le, sanoo luova te­ko­ä­ly­tuot­ta­ja ja au­dio­vi­su­aa­li­sia pal­ve­lui­ta tar­joa­van Rinki-yri­tyk­sen pe­rus­ta­ja Kari Pii­rai­nen.

Tu­le­vai­suu­des­sa te­ko­ä­ly voi jopa aut­taa Suomi-kuvan vie­mi­ses­sä maa­il­mal­le.

– Tällä het­kel­lä emme pysty Suo­mes­sa juu­ri­kaan tuot­ta­maan suu­re­lo­ku­via. Meil­lä on mah­ta­via ta­ri­noi­ta, kuten Ka­le­va­la, jotka olisi hie­noa viedä maa­il­mal­le elo­ku­van muo­dos­sa, ker­too Emma Ilves.

Il­vek­sen yri­tys Block­bus­ters Gang tar­jo­aa hen­ki­lös­tö­pal­ve­lui­ta elo­ku­va- ja TV-tuo­tan­toi­hin.

Ge­ne­ra­tii­vi­nen te­ko­ä­ly muut­taa elo­ku­van­te­koa

Käyn­nis­sä oleva mur­ros liit­tyy no­peas­ti ke­hit­ty­vään ge­ne­ra­tii­vi­seen te­ko­ä­lyyn. Se tar­koit­taa uutta si­säl­töä, kuten teks­tiä, kuvaa tai ääntä tuot­ta­vaa te­ko­ä­ly­tyyp­piä, joka voi oppia tie­dos­ta.

Niin sa­not­tu pe­rin­tei­nen te­ko­ä­ly voi suo­rit­taa tiet­ty­jä teh­tä­viä en­nal­ta mää­rät­ty­jen sään­tö­jen poh­jal­ta, mutta ei voi oppia tie­dos­ta. Pe­rin­teis­tä te­ko­ä­lyä hyö­dyn­tä­viä oh­jel­mis­to­ja on ollut alal­la käy­tös­sä jo pit­kään.

Elo­ku­van­te­ko on pitkä pro­ses­si, ja te­ko­ä­lys­tä voi olla hyö­tyä yl­lät­tä­vis­sä­kin asiois­sa. Emma Il­vek­sen mu­kaan osa tuo­tan­to­yh­tiöis­tä hyö­dyn­tää jo nyt ge­ne­ra­tii­vis­ta te­ko­ä­lyä esi­mer­kik­si pitc­haus­pa­ket­tien luo­mi­seen. Pitc­haus tar­koit­taa oman idean tii­vis­tä­mis­tä po­ten­ti­aa­li­sil­le yh­teis­työ­kump­pa­neil­le.

– Te­ko­ä­lyn avul­la voi tu­le­vai­suu­des­sa laa­tia ku­va­kä­si­kir­joi­tuk­sia ja en­tis­tä tar­kem­pia bud­jet­te­ja. Nämä vai­heet voi­vat jat­kos­sa olla hyvin kus­tan­nus­te­hok­kai­ta.

Tällä het­kel­lä ke­hi­tys­vai­hees­sa on esi­mer­kik­si Shai-so­vel­lus. Sillä pys­tyy te­ke­mään ku­va­kä­si­kir­joi­tuk­sia, ku­vaus­suun­ni­tel­mia ja tuo­tan­toai­ka­tau­lu­ja te­ko­ä­lyä hyö­dyn­täen.

Lain­sää­dän­tö on jäl­jes­sä

Te­ko­ä­lyn käyt­töä ei vielä sään­nel­lä, minkä vuok­si elo­ku­va-alal­la on epä­tie­toi­suut­ta, mitä on so­pi­vaa tehdä.

– Tuo­tan­to­yh­tiöis­sä on epä­var­muut­ta siitä, kuka us­kal­taa en­sim­mäi­se­nä ottaa uudet työ­ka­lut käyt­töön. Nii­den luo­tet­ta­vuu­des­ta ei ole myös­kään var­muut­ta, Emma Ilves sanoo.

Monia mie­ti­tyt­tä­vät myös oman am­ma­tin tu­le­vai­suus ja te­ki­jä­noi­keus­ky­sy­myk­set.

– Mie­les­tä­ni raja menee siinä, että suo­raan ei voi ko­pioi­da toi­sen tai­tei­li­jan tyy­liä, vaik­ka te­ko­ä­ly mah­dol­lis­tai­si sen, sanoo Kari Pii­rai­nen.

Pii­ra­nen uskoo, että te­ki­jä­noi­keu­den suo­jaan te­ko­ä­ly­so­vel­luk­sis­sa tul­laan puut­tu­maan.

Te­ko­ä­lyn sään­te­ly elo­ku­va­teol­li­suu­des­sa

 

  • Yh­dys­val­lois­sa näyt­te­li­jöi­den ja kä­si­kir­joit­ta­jien am­mat­ti­lii­tot oli­vat yh­teen­sä yli puo­len vuo­den pi­tui­sis­sa la­kois­sa vuon­na 2023. Te­ko­ä­lyn käyt­tö oli yksi syy lak­koi­hin.
  • Lii­tot pää­si­vät so­pi­muk­siin Yh­dys­val­to­jen suu­rim­pia elo­ku­vas­tu­dioi­ta edus­ta­van tuot­ta­jien lii­ton kans­sa syk­syl­lä 2023. So­pi­muk­sis­sa sään­nel­lään te­ko­ä­lyn käy­tös­tä muun muas­sa seu­raa­vaa:
    – Näyt­te­li­jöil­tä täy­tyy saada lupa hei­dän ul­ko­nä­kön­sä di­gi­taa­li­seen ko­pioi­mi­seen.
    – Näyt­te­li­jöil­le tulee mak­saa kor­vaus myös siltä ajal­ta, kun he eivät itse ole töis­sä, mutta hei­dän di­gi­taa­lis­ta ko­pio­taan hyö­dyn­ne­tään.
    – Te­ko­ä­lyä ei saa käyt­tää kä­si­kir­joit­ta­jien te­ki­jä­noi­keuk­sien hei­ken­tä­mi­seen. Kir­joit­ta­jal­le ei saa mak­saa pie­nem­pää kor­vaus­ta, jos työn apuna on käy­tet­ty te­ko­ä­lyä.
  • Eu­roo­pas­sa EU val­mis­te­lee te­ko­ä­ly­ase­tus­ta, joka mah­dol­li­ses­ti vai­kut­taa myös elo­ku­va­teol­li­suu­teen.