Tekoäly voi tulevaisuudessa olla suomalaisten elokuvatuotantojen valttikortti

Tekoälyn avulla elokuvanteossa voidaan säästää aikaa, rahaa ja työvoimaa. Tuloksena voi olla myös entistä monipuolisempia elokuvia.

Tekoälyllä voi olla merkittäviä hyötyjä leikkauksista kärsivälle kotimaiselle elokuva-alalle. Esimerkiksi Suomen elokuvasäätiölle myönnettävää valtion määrärahaa on leikattu vajaalla miljoonalla eurolla tälle vuodelle. Säätiö on merkittävin yksittäinen elokuvatuotantojen tukija Suomessa.

Suomen kaltaiselle pienelle markkinalle tekoäly voi luoda kilpailuetua, jos uutta teknologiaa opitaan hyödyntämään.

– Perinteisesti on tarvittu iso tuotantotiimi, jossa jokaisella on tarkkaan rajattu rooli. Nyt yksikin ihminen voi tehdä projekteja ja saada niitä myös näkyville, sanoo luova tekoälytuottaja ja audiovisuaalisia palveluita tarjoavan Rinki-yrityksen perustaja Kari Piirainen.

Tulevaisuudessa tekoäly voi jopa auttaa Suomi-kuvan viemisessä maailmalle.

– Tällä hetkellä emme pysty Suomessa juurikaan tuottamaan suurelokuvia. Meillä on mahtavia tarinoita, kuten Kalevala, jotka olisi hienoa viedä maailmalle elokuvan muodossa, kertoo Emma Ilves.

Ilveksen yritys Blockbusters Gang tarjoaa henkilöstöpalveluita elokuva- ja TV-tuotantoihin.

Generatiivinen tekoäly muuttaa elokuvantekoa

Käynnissä oleva murros liittyy nopeasti kehittyvään generatiiviseen tekoälyyn. Se tarkoittaa uutta sisältöä, kuten tekstiä, kuvaa tai ääntä tuottavaa tekoälytyyppiä, joka voi oppia tiedosta.

Niin sanottu perinteinen tekoäly voi suorittaa tiettyjä tehtäviä ennalta määrättyjen sääntöjen pohjalta, mutta ei voi oppia tiedosta. Perinteistä tekoälyä hyödyntäviä ohjelmistoja on ollut alalla käytössä jo pitkään.

Elokuvanteko on pitkä prosessi, ja tekoälystä voi olla hyötyä yllättävissäkin asioissa. Emma Ilveksen mukaan osa tuotantoyhtiöistä hyödyntää jo nyt generatiivista tekoälyä esimerkiksi pitchauspakettien luomiseen. Pitchaus tarkoittaa oman idean tiivistämistä potentiaalisille yhteistyökumppaneille.

– Tekoälyn avulla voi tulevaisuudessa laatia kuvakäsikirjoituksia ja entistä tarkempia budjetteja. Nämä vaiheet voivat jatkossa olla hyvin kustannustehokkaita.

Tällä hetkellä kehitysvaiheessa on esimerkiksi Shai-sovellus. Sillä pystyy tekemään kuvakäsikirjoituksia, kuvaussuunnitelmia ja tuotantoaikatauluja tekoälyä hyödyntäen.

Lainsäädäntö on jäljessä

Tekoälyn käyttöä ei vielä säännellä, minkä vuoksi elokuva-alalla on epätietoisuutta, mitä on sopivaa tehdä.

– Tuotantoyhtiöissä on epävarmuutta siitä, kuka uskaltaa ensimmäisenä ottaa uudet työkalut käyttöön. Niiden luotettavuudesta ei ole myöskään varmuutta, Emma Ilves sanoo.

Monia mietityttävät myös oman ammatin tulevaisuus ja tekijänoikeuskysymykset.

– Mielestäni raja menee siinä, että suoraan ei voi kopioida toisen taiteilijan tyyliä, vaikka tekoäly mahdollistaisi sen, sanoo Kari Piirainen.

Piiranen uskoo, että tekijänoikeuden suojaan tekoälysovelluksissa tullaan puuttumaan.

Tekoälyn sääntely elokuvateollisuudessa

 

  • Yhdysvalloissa näyttelijöiden ja käsikirjoittajien ammattiliitot olivat yhteensä yli puolen vuoden pituisissa lakoissa vuonna 2023. Tekoälyn käyttö oli yksi syy lakkoihin.
  • Liitot pääsivät sopimuksiin Yhdysvaltojen suurimpia elokuvastudioita edustavan tuottajien liiton kanssa syksyllä 2023. Sopimuksissa säännellään tekoälyn käytöstä muun muassa seuraavaa:
    – Näyttelijöiltä täytyy saada lupa heidän ulkonäkönsä digitaaliseen kopioimiseen.
    – Näyttelijöille tulee maksaa korvaus myös siltä ajalta, kun he eivät itse ole töissä, mutta heidän digitaalista kopiotaan hyödynnetään.
    – Tekoälyä ei saa käyttää käsikirjoittajien tekijänoikeuksien heikentämiseen. Kirjoittajalle ei saa maksaa pienempää korvausta, jos työn apuna on käytetty tekoälyä.
  • Euroopassa EU valmistelee tekoälyasetusta, joka mahdollisesti vaikuttaa myös elokuvateollisuuteen.