Vaalimarkkinointi on usein taktisesti tylsää

Eh­dok­kaat he­rää­vät so­met­ta­maan vaa­lien alla. Sil­loin voi kui­ten­kin jo olla liian myö­häis­tä ra­ken­taa seu­raa­ja­kun­taa.

Edus­kun­ta­vaa­lei­hin on alle kuu­kausi aikaa. Maa­lis­kuun alus­sa jul­kais­tiin eh­do­kas­nu­me­rot, mikä käyn­nis­tää lop­pu­ki­rin monen eh­dok­kaan kam­pan­jas­sa. Vaik­ka mark­ki­noin­ti so­si­aa­li­ses­sa me­dias­sa li­sään­tyy vaali vaa­lil­ta, on pe­rin­tei­sel­lä mai­non­nal­la edel­leen vahva asema.

Mark­ki­noin­tia­lan luova joh­ta­ja Sampo Karpo ih­met­te­lee, miksi tek­no­lo­gi­nen mur­ros on ta­voit­ta­nut po­lii­ti­kot ää­nes­tä­jiä pal­jon hi­taam­min.

— Po­lii­ti­kot käyt­tä­vät net­tiä sa­mal­la ta­val­la kuin ky­lä­leh­teä. Sinne lai­te­taan il­moi­tus tai ehkä par­haim­mil­laan kir­joi­tel­laan blo­gia, Karpo to­te­aa.

Aihe on hä­nel­le lä­hei­nen, sillä hän toi­mii myös si­tou­tu­mat­to­ma­na ko­koo­muk­sen kun­nan­val­tuu­tet­tu­na Nur­mi­jär­vel­lä.

So­si­aa­li­nen media ei ole vain nuor­ten juttu. Ti­las­to­jen va­los­sa myös ikäih­mi­set käyt­tä­vät äly­lait­tei­ta usei­ta tun­te­ja päi­väs­sä. Karpo kum­mas­te­lee­kin, miksi in­te­rak­tii­vi­nen mai­non­ta on niin vä­häis­tä sii­hen näh­den, miten pal­jon ih­mi­set viet­tä­vät aikaa ne­tis­sä.

— Mai­non­ta saat­taa va­kiin­tu­neil­la puo­lueil­la olla myös tak­ti­ses­ti tyl­sää. Ää­nes­tä­jät va­lit­se­vat to­den­nä­köi­sem­min tur­val­li­sen eh­dok­kaan, vaik­ka se tar­koit­tai­si sitä, että mi­kään ei muutu, tuu­mii Karpo.

Vaa­li­mai­non­nal­la ha­lu­taan lii­kaa miel­lyt­tää kaik­kia

Mark­ki­noin­ti­vies­tin­nän yrit­tä­jä Anssi Jär­vi­sen mu­kaan vaa­li­mai­non­taa vai­vaa vahva uu­dis­tu­mi­sen puute.

— Useim­mi­ten syy ha­jut­to­muu­teen ja maut­to­muu­teen on se, että ha­lu­taan lii­kaa miel­lyt­tää kaik­kia. Seu­rauk­se­na myös vies­ti jää “plii­suk­si”, Jär­vi­nen sanoo.

Toki mie­li­ku­vi­tuk­sel­li­sia ja luo­via kam­pan­joi­ta löy­tyy näis­sä­kin vaa­leis­sa. Van­taal­la ra­vin­to­loit­si­ja­na toi­mi­va eh­do­kas lan­see­ra­si oman edus­kun­ta­vaa­li­tee­mai­sen ham­pu­ri­lai­sen. Kult­tuu­ris­ta ja po­li­tii­kas­ta kiin­nos­tu­neil­le on Hel­sin­gis­sä tar­jol­la edus­kun­ta­vaa­li­rei­vit sekä po­li­tiik­ka-af­te­rit, jois­sa eh­dok­kai­siin pää­see tu­tus­tu­maan va­paa­muo­toi­sem­min.

Tek­no­lo­gian mah­dol­li­suuk­sis­ta huo­li­mat­ta lä­hi­viik­koi­na tul­laan edel­leen nä­ke­mään eh­dok­kai­ta sekä hei­dän tii­mi­läi­si­ään vaa­li­telt­to­jen alla ju­tut­ta­mas­sa ohi­kul­ki­joi­ta.