Vaalimarkkinointi on usein taktisesti tylsää

Ehdokkaat heräävät somettamaan vaalien alla. Silloin voi kuitenkin jo olla liian myöhäistä rakentaa seuraajakuntaa.

Eduskuntavaaleihin on alle kuukausi aikaa. Maaliskuun alussa julkaistiin ehdokasnumerot, mikä käynnistää loppukirin monen ehdokkaan kampanjassa. Vaikka markkinointi sosiaalisessa mediassa lisääntyy vaali vaalilta, on perinteisellä mainonnalla edelleen vahva asema.

Markkinointialan luova johtaja Sampo Karpo ihmettelee, miksi teknologinen murros on tavoittanut poliitikot äänestäjiä paljon hitaammin.

— Poliitikot käyttävät nettiä samalla tavalla kuin kylälehteä. Sinne laitetaan ilmoitus tai ehkä parhaimmillaan kirjoitellaan blogia, Karpo toteaa.

Aihe on hänelle läheinen, sillä hän toimii myös sitoutumattomana kokoomuksen kunnanvaltuutettuna Nurmijärvellä.

Sosiaalinen media ei ole vain nuorten juttu. Tilastojen valossa myös ikäihmiset käyttävät älylaitteita useita tunteja päivässä. Karpo kummasteleekin, miksi interaktiivinen mainonta on niin vähäistä siihen nähden, miten paljon ihmiset viettävät aikaa netissä.

— Mainonta saattaa vakiintuneilla puolueilla olla myös taktisesti tylsää. Äänestäjät valitsevat todennäköisemmin turvallisen ehdokkaan, vaikka se tarkoittaisi sitä, että mikään ei muutu, tuumii Karpo.

Vaalimainonnalla halutaan liikaa miellyttää kaikkia

Markkinointiviestinnän yrittäjä Anssi Järvisen mukaan vaalimainontaa vaivaa vahva uudistumisen puute.

— Useimmiten syy hajuttomuuteen ja mauttomuuteen on se, että halutaan liikaa miellyttää kaikkia. Seurauksena myös viesti jää “pliisuksi”, Järvinen sanoo.

Toki mielikuvituksellisia ja luovia kampanjoita löytyy näissäkin vaaleissa. Vantaalla ravintoloitsijana toimiva ehdokas lanseerasi oman eduskuntavaaliteemaisen hampurilaisen. Kulttuurista ja politiikasta kiinnostuneille on Helsingissä tarjolla eduskuntavaalireivit sekä politiikka-afterit, joissa ehdokkaisiin pääsee tutustumaan vapaamuotoisemmin.

Teknologian mahdollisuuksista huolimatta lähiviikkoina tullaan edelleen näkemään ehdokkaita sekä heidän tiimiläisiään vaalitelttojen alla jututtamassa ohikulkijoita.