Yli 150 000 ihmistä kantaa Tamperetta taskussaan

Mak­sut­to­man Tam­pe­re.Fin­land -so­vel­luk­sen käyt­tä­jä­kun­taan kuu­luu niin tam­pe­re­lai­sia kuin alu­eel­la mat­kai­le­via­kin. Appli­kaa­tion hyö­dyl­li­syys pe­rus­tuu sen mo­ni­puo­li­suu­teen ja kan­sa­lais­ten vai­kut­ta­mis­mah­dol­li­suuk­siin.

Tam­pe­re.Fin­land -so­vel­lus osal­lis­taa sel­lai­sia­kin kan­sa­lai­sia, jotka eivät ole ak­tii­vi­sia yh­teis­kun­nal­li­ses­sa vai­kut­ta­mi­ses­sa. So­vel­luk­sen kaut­ta on mah­dol­lis­ta esi­mer­kik­si vas­ta­ta kan­sa­lais­ky­se­lyi­hin sekä antaa pa­lau­tet­ta kau­pun­gil­le. Käyt­tä­jät saa­vat suun­nat­tua si­säl­lön it­sel­leen oman elä­män­tyy­lin­sä mu­kaan.

So­vel­lus on löy­tä­nyt paik­kan­sa kan­sa­lais­ten lait­teis­ta. Kau­pun­gin pro­jek­ti­pääl­lik­kö Anni Joe­lan mu­kaan 244 000 asuk­kaan Tam­pe­reel­la appli­kaa­tio­ta on la­dat­tu 157 000 ker­taa. Käyt­tä­jis­tä 85 pro­sent­tia on kir­jau­tu­nut asuk­kaa­na ja 15 pro­sent­tia mat­kai­li­ja­na. Kir­jau­tu­mi­nen ei ole kui­ten­kaan vält­tä­mä­tön­tä. Ak­tii­vi­sim­pien käyt­tä­jien ikä­haa­ruk­ka on 17-35 vuot­ta.

– Tam­pe­re.Fin­lan­dil­la on tällä het­kel­lä noin 25 000 ak­tii­vis­ta päi­vit­täis­tä käyt­tä­jää, hän tar­ken­taa.

Pien­hiuk­ka­sia, Pyy­ni­kin munk­ke­ja ja Fin­lay­so­nin kat­to­kier­rok­sia

Tam­pe­re­lai­nen Riik­ka Sal­me­la käyt­tää ak­tii­vi­ses­ti Tam­pe­re.Fin­lan­dia. Kot­kan ja Hel­sin­gin kaut­ta Tam­pe­reel­le tul­lut Sal­me­la heh­kut­taa so­vel­lus­ta mo­nel­la tapaa. Hän kuuli appli­kaa­tios­ta kau­pun­gin yl­lä­pi­tä­mien so­si­aa­lis­ten me­dioi­den kaut­ta.

Mat­kai­li­jat löy­tä­vät hel­pos­ti kuu­lui­sim­mat näh­tä­vyy­det Fin­lay­so­nin kat­to­kier­rok­sis­ta Pyy­ni­kin le­gen­daa­ri­siin munk­kei­hin. Tam­pe­re tun­ne­tuk­si -pas­sil­la he saa­vat alen­nuk­sia kau­pun­gin eri pal­ve­luis­ta ja näh­tä­vyyk­sis­tä.

Ilmakuva Tampereesta

Sau­na­pää­kau­pun­ki-tit­te­liä kan­ta­van Tam­pe­reen so­vel­luk­ses­sa yksi osio on omis­tet­tu sau­noil­le.

So­vel­lus pitää mat­kai­li­jat ajan ta­sal­la lii­ken­teen muu­tok­sis­ta Tam­pe­reen seu­dun jouk­ko­lii­ken­ne Nys­sen Lissu -lii­ken­teen­seu­ran­nan avul­la. Au­toi­li­joi­ta hel­pot­taa osio, joka löy­tää park­ki­hal­lien va­paat pai­kat. Myös kir­jas­to­kor­tin synk­ro­noin­ti on mah­dol­lis­ta.

– Kau­pun­gin panos ym­pä­ris­tö­asioi­hin näkyy omi­nai­suu­te­na, jossa reit­ti koh­tee­seen näy­te­tään auton si­jas­ta pyö­räl­le, iloit­see Sal­me­la.

So­vel­luk­ses­sa voi seu­ra­ta myös oman liik­ku­mi­sen­sa hii­li­ja­lan­jäl­keä.

Anni Joe­lan mu­kaan ke­hi­ty­si­deak­si on esi­mer­kik­si eh­do­tet­tu kau­pun­ki­pyö­rien ja säh­kö­pot­ku­lau­to­jen saa­ta­vuu­den sekä nii­den si­jain­tien näyt­tä­mis­tä. Riik­ka Sal­me­la ei osaa äk­ki­sel­tään esit­tää toi­vei­ta so­vel­luk­sel­le, joka ker­too hä­nel­le jopa il­ma­ti­lan pien­hiuk­kas­ten mää­rän.