Länsisataman tunnelihankkeen reitti jakaa puolueita – uusi kaupunginvaltuusto ratkaisee koko hankkeen kohtalon

Län­si­sa­ta­man sa­ta­ma­tun­ne­li, sekä sen reit­ti, ovat kes­kus­te­lu­nai­he Hel­sin­gin kau­pun­gin­val­tuus­tos­sa. Vaik­ka pää­tök­sen tun­ne­lin ra­ken­ta­mi­ses­ta tekee seu­raa­va kau­pun­gin­val­tuus­to, alus­ta­va reit­ti on pää­tet­ty.

Hel­sin­gil­le ää­nes­te­tään ke­vääl­lä uusi kau­pun­gin­val­tuus­to, joka päät­tää mah­dol­li­ses­ti jo syk­syl­lä, ra­ken­ne­taan­ko Hel­sin­gin Län­si­sa­ta­maan tun­ne­lia.
Ko­koo­muk­sen val­tuus­to­ryh­mä kan­nat­taa tun­ne­lin ra­ken­ta­mis­ta.

Tun­ne­li ede­saut­tai­si Hel­sin­gin sa­ta­mien ke­hit­tä­mis­tä, ja siir­täi­si ras­kaan lii­ken­teen pois lä­hi­ka­duil­ta. Toi­nen suuri puo­lue, SDP, on asian suh­teen ja­kau­tu­nut.

Kri­tiik­kiä on he­rät­tä­nyt tun­ne­lin län­nen­puo­lei­nen suu­auk­ko, joka si­joit­tui­si osit­tain La­pin­lah­den puis­toon. Vih­reät ja Va­sem­mis­to­liit­to aja­vat suu­au­kon si­joit­ta­mis­ta kau­em­mak­si Län­si­väy­läl­le. Puo­lu­eet eivät hy­väk­sy puis­toa­luet­ta tu­hoa­vaa lin­jaus­ta.

Ra­ken­ta­mi­sen hai­tat py­ri­tään mi­ni­moi­maan

Suun­ni­tel­lun tun­ne­lin reit­ti jakaa ny­kyi­sen kau­pun­gin­val­tuus­ton puo­luei­den mie­li­pi­tei­tä.

Tun­ne­lin lin­jauk­sek­si on ollut monia vaih­toeh­to­ja. Va­lit­tu vaih­toeh­to, eli A-vaih­toeh­to, on Hel­sin­gin kau­pun­gin kau­pun­kiym­pä­ris­tön toi­mia­lan ark­ki­teh­din Otso Huh­ta­lan mu­kaan vaih­toeh­dois­ta toi­mi­vin.

– Muut lin­jauk­set eivät pysty kun­nol­la to­teut­ta­maan kau­pun­gin tar­pei­ta, Huh­ta­la ker­too.

Va­lit­se­mat­ta jää­nyt vaih­toeh­to D, jota Vih­reät ja Va­sem­mis­to­liit­to kan­nat­ti­vat, olisi ollut vai­kea to­teut­taa rei­tin alla si­jain­nei­den öl­jy­säi­liöi­den vuok­si. Vaih­toeh­to olisi ollut myös kal­liim­pi.

La­pin­lah­den puis­tos­sa elää erit­täin uha­na­lai­sia kir­ve­li­lat­ta­koi­ta, joi­den eli­na­lu­eel­le tun­ne­li osit­tain ra­ken­tui­si.

Puis­ton viih­ty­vyys ja eliö­kan­ta on tun­ne­lin suun­nit­te­lus­sa otet­tu huo­mioon. Huh­ta­lan mu­kaan tun­ne­lin suu­auk­koa on pie­nen­net­ty al­ku­pe­räi­ses­tä suun­ni­tel­mas­ta, ja ra­ken­ta­mi­ses­sa py­ri­tään mi­ni­moi­maan ym­pä­ris­töl­le ai­heu­tu­vat hai­tat.

– Alu­eel­le is­tu­te­taan uusia mu­ku­la­kir­ve­li­kas­vus­to­ja kom­pen­soi­maan hä­vi­tet­ty­jen aluei­den me­ne­tyk­siä, Huh­ta­la ker­too.

Jos tun­ne­li pää­te­tään ra­ken­taa, ra­ken­nus­työt al­ka­vat ai­kai­sin­taan vuon­na 2027. Ar­vioi­duk­si hin­nak­si pro­jek­til­le tu­li­si noin 300 mil­joo­naa euroa.