Sähköpotkulautojen lataamiseen kehitetään merkittävää muutosta

HSL:n kans­sa yh­teis­työ­tä teh­nyt Sa­mocat on pa­ten­toi­mas­sa säh­kö­pot­ku­lau­to­jen la­taus­a­se­maa, johon voisi pa­laut­taa mui­den­kin yri­tys­ten pot­ku­lau­to­ja.

Sa­mocat on val­mis­tau­tu­nut sii­hen, että yri­tyk­sel­lä olisi tar­jo­ta ensi ke­säk­si la­taus­a­se­ma, johon käyt­tä­jä voisi pa­laut­taa minkä ta­han­sa toi­mi­jan pot­ku­lau­dan. Ase­mia on tar­koi­tus saada Hel­sin­kiin 60 kap­pa­let­ta.

La­taus­a­se­mas­ta on jo val­mis­tet­tu pro­to­tyyp­pi, ja siitä on kes­kus­te­lu muu­ta­man toi­mi­jan kans­sa.

– Tässä lyö­täi­siin kaksi asiaa yh­del­lä ker­ral­la. Lau­dat eivät lo­jui­si missä sat­tuu ja ne saisi sa­mal­la la­tauk­seen, Sa­moca­tin pro­jek­ti­pääl­lik­kö Tuo­mas Kor­ho­nen ker­too.

Sa­moca­tin la­taus­a­se­ma olisi säh­kö­ver­kos­ta ir­ral­li­nen, ja se hyö­dyn­täi­si la­tauk­ses­sa muun muas­sa au­rin­koe­ner­gi­aa.

Tä­män­het­ki­sen niin sa­no­tun free-floa­ting-jär­jes­tel­män on­gel­ma­na on Kor­ho­sen mu­kaan se, että yri­tys­ten huol­to­mie­het jou­tu­vat aja­maan lau­to­jen pe­räs­sä vaih­te­le­mas­sa ak­ku­ja. Osa lau­dois­ta jou­du­taan vie­mään ko­ko­naan la­tauk­seen.