Entä jos historiaa ei enää opetettaisi?

Miten kävisi, jos historiaa ei enää opetettaisi kouluissa tai tutkittaisi yliopistoissa? Toistaisimmeko virheitämme vai vapautuisimmeko menneisyyden painolastista? Entä jos -podcast-sarjamme uusimmassa osassa pohditaan historian merkitystä ja hiukan myös niitä, joiden historiaa ei ole koskaan opetettukaan.

On tiistaipäivä Helsingissä vuonna 2040. Aatos kiirehtii kouluun ohi talon, jossa ennen sijaitsi Kansallisarkisto, ja joka vuosikymmen sitten muutettiin loft-asunnoiksi kaupungin hyväosaisille.

Koulussa historiaa ei enää opeteta. Niin päätettiin, kun kolmas maailmansota oli pyyhkäissyt yli maapallon: on parempi aloittaa puhtaalta pöydältä. Vuonna 2030 Kansallisarkiston edessä roihusi vuosisatojen edestä historiaa. Aatokselle menneisyys on isovanhempien muistoja ajasta, jota hän ei tunne.

Voisiko tällainen dystopia olla mahdollinen? Suomessa on nyt jo lukioita, joissa historiaa ei tarvitse opiskella lainkaan. Miten käy, jos tutkimusta ei rahoiteta ja tieto menneisyydestä perustuu pelkkään muisteluun? Entä miltä tuntuu niistä suomalaisista, joita koulujen historiantunneilla tuskin mainitaan, kuten saamelaisista?

Studiossa toimittajat Juha Pippuri ja Pauliina Savola, vieraina kansanedustaja, poliittisen historia dosentti Erkki Tuomioja ja Helsingin yliopiston Suomen ja Pohjoismaiden historian professori Anu Lahtinen. Lähetyksessä kuullaan myös Kolttakulttuurisäätiön asiamies Mari Korpimäen näkemyksiä saamelaisten asemasta Suomen historiassa ja koulujen historian opetuksessa.