Bloggaaja, jonka tekstejä luetaan lukemattomia kertoja, voi kirjoittaa tekstin kestävän kehityksen puolesta. Tubettaja voi tehdä videon, joka käsittelee kasvissyönnin hyötyjä.
Joskus sisältö voi muuttaa seuraajan mielipiteen jostain aiheesta kokonaan, joskus se saattaa saada lukijan pohtimaan omia valintojaan uudesta näkökulmasta.
Voisiko samaa keinoa käyttää kevään vaaleissa nuorten äänestysinnon lisäämiseen?
Seuraajalle bloggaaja on kuin ystävä
Inna-Pirjetta Lahti tekee vaikuttamismarkkinointia yrityksessään. Hän on suositun Lapsiperheen matkat -blogin toinen kirjoittaja. Hän kertoo, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa niin tiedostetusti kuin tiedostamattomasti ihmisen koko elämään: ostospäätöksiin, mielipiteisiin ja jopa ihmissuhteisiin.
Myös vaaleissa käsitellään asioita, jotka vaikuttavat tavalla tai toisella jokaisen ihmisen elämään.
– Olisi kiinnostavaa järjestää vaikuttajille suunnattu vaaliteemainen tapahtuma. Kutsuttaisiin vaikuttajia keskustelemaan siitä, mikä on äänestämisen ja itse asiassa koko demokraattisen yhteiskunnan tavoite. Mielenkiintoista on nähdä, miten somevaikuttajat näkyvät ensi vuoden vaalityössä, kertoo Lahti.
Kun sosiaalisen median vaikuttaja kertoo vaikeastakin aiheesta omassa kanavassaan, se tulee lähemmäs seuraajia. Bloggaajien tai tubettajien suhde seuraajiin voi olla sellainen, että seuraajat kokevat vaikuttajan ystäväkseen.
– Suomessa äänestämisestä ja demokratiaan osallistumisesta vastuussa on oikeusministeriö. En tiedä mietitäänkö siellä yhteistyön tekemistä esimerkiksi tubettajien kanssa äänestysaktiivisuuden lisäämiseksi, sanoo viestintätieteiden tutkija, dosentti Janne Matikainen Helsingin yliopistosta.
– Aikaisemminkin on yritetty, että nuorten idolit kannustavat äänestämään. Tulokset vaan eivät välttämättä ole kummoisia. Äänestysaktiivisuuteen vaikuttavat niin monet asiat: ihmisen sosiaalinen ympäristö, perhe ja yhteiskunnallinen asema, kertoo Matikainen.
Matikaisen mukaan joissakin lähiöissä äänestysprosentti on huolestuttavan alhainen.
Bloggaajien yhteistyö puolueiden kanssa on harvinaista
Suomessa ei ole vielä nähty kovin paljon sosiaalisen median vaikuttajia jonkin puolueen mainostajina. On epävarmaa, tuleeko niin edes käymään ensi kevään vaaleissa.
– Ison yleisön tubettajat ovat jo kokonaan oma liiketoimintansa, ja se saattaisi vaarantua lähtemällä jonkun puolueen kelkkaan. Siinä ollaan varovaisia, kertoo Matikainen.
Jonkin puolueen edustaminen merkitsee poliittista sitoutumista. Henkilö, joka ansaitsee tulonsa sosiaalisen median avulla, saattaisi riskeerata työnsä.
– Se että ei tuo tiettyä puoluetta esille on turvallinen linjaus, Lahti kommentoi.
– Ainakin tällä hetkellä Suomesta voi löytyä kokonaisia blogiyhteisöjä, jotka eivät ota kantaa poliittisiin aiheisiin.
Suomessa on puhuttu edellisistä vaaleista Facebook-vaaleina tai Twitter-vaaleina. Nähtäväksi jääkin, ovatko tulevat eduskuntavaalit Youtube- tai jopa Instagram-vaalit.