Ilmastonmuutos saattaa lisätä runsaita lumisateita Helsingissä – lumi ei ole joukkoliikenteelle uusi haaste

Lumi han­ka­loit­taa eten­kin lii­ken­net­tä, eikä kau­pun­gis­sa ole tar­peek­si lumen vas­taan­ot­to­paik­ko­ja.

Hel­sin­gin seu­dul­la jou­dut­tiin tam­mi­kuus­sa pe­ru­maan jouk­ko­lii­ken­teen vuo­ro­ja run­sai­den lu­mi­sa­tei­den vuok­si. Jul­ki­ses­sa lii­ken­tees­sä tal­viin ja lu­meen kui­ten­kin va­rau­du­taan.

— Sääl­le emme tie­ten­kään voi mi­tään. Jouk­ko­lii­ken­net­tä­kin se­koit­ta­via lu­mi­sa­tei­ta on joka talvi, ja meil­lä on eri­lai­sia suun­ni­tel­mia niitä var­ten, Maija Musto ker­too. Musto toi­mii Hel­sin­gin seu­dun lii­ken­teen (HSL) ope­ra­tii­vi­sen yk­si­kön pääl­lik­kö­nä.

Tut­ki­jat en­na­koi­vat il­mas­ton­muu­tok­sen ai­heut­ta­van run­saam­pia sa­tei­ta Etelä-Suo­meen. Sa­mal­la kun lumen määrä tal­vi­sin vä­he­nee ja sade tulee useam­min ve­te­nä, saat­ta­vat run­saat lu­mi­sa­teet muus­ta en­nus­tees­ta poi­ke­ten jopa li­sään­tyä.

HSL voi jo nyt va­rau­tua lu­mi­sa­tei­siin esi­mer­kik­si su­pis­ta­mal­la ju­na­lii­ken­net­tä en­na­koi­dus­ti, jol­loin myö­häs­ty­mi­set vä­he­ne­vät ja kun­nos­sa­pi­dol­le jää enem­män aikaa. Tänä tal­ve­na ju­na­lii­ken­teen su­pis­ta­mis­suun­ni­tel­maa ei kui­ten­kaan ole tar­vin­nut käyt­tää ol­len­kaan. Rai­tio­vau­nu­lii­ken­tees­sä sel­lais­ta so­vel­let­tiin tam­mi­kuus­sa en­na­koi­dus­ti yh­te­nä päi­vä­nä. Li­säk­si osa rai­tio­vau­nuis­ta jou­dut­tiin siir­tä­mään nel­jä­nä päi­vä­nä va­ri­kol­le kes­ken päi­vän.

Lii­ken­teen haas­teis­ta uu­ti­soin­ti voi antaa kuvan, että rai­tio­vau­nut oli­si­vat ko­koa­jan on­gel­mis­sa, mutta Mus­ton mu­kaan ti­las­to­jen va­los­sa näin ei vält­tä­mät­tä ole. Tam­mi­kuus­sa rai­tio­vau­nu­läh­tö­jä pe­rut­tiin sään vuok­si useam­pi sata.

— Läh­tö­jä oli kuu­kau­den ai­ka­na kui­ten­kin kaik­ki­aan noin 65 000, eli pe­ruu­tuk­sis­sa pu­hu­taan alle pro­sen­tis­ta. Tämä talvi on kui­ten­kin ollut viime vuo­sia haas­teel­li­sem­pi.

 

 

Suuri lu­mi­mää­rä han­ka­loit­taa kau­pun­gin toi­min­taa

Kun säh­kö­bus­sien la­taus­a­se­mia ei au­ra­ta kun­nol­la, bus­sien la­taa­mi­nen voi olla vai­ke­aa. Ka­dun­var­si­paik­ko­jen ka­pe­ne­mi­nen lumen takia ai­heut­taa myös haas­tei­ta.

— Aina ei ym­mär­re­tä rai­tio­vau­nun tar­vit­se­maa tilaa, ja au­to­ja py­sä­köi­dään nii­den tiel­le. Tämä joh­tuu tal­vi­sin osit­tain lu­mes­ta. Myös­kään ni­vel­bus­sit eivät vält­tä­mät­tä mahdu aja­maan lumen takia ah­tail­la ka­duil­la, Musto sanoo.

Vai­keuk­sia lumen kans­sa tuot­taa se, et­tei­vät säi­ly­tys- ja vas­taan­ot­to­pai­kat Hel­sin­gis­sä riitä. Kau­pun­gin­hal­li­tus hy­väk­syi viime syk­sy­nä uuden hank­keen, jonka tar­koi­tuk­se­na on li­sä­tä paik­ko­ja lu­mel­le kau­pun­kiin. Ta­voit­tee­na on li­sä­tä niin sa­not­tu­ja su­lat­ta­mo­ja sekä vas­taan­ot­to­paik­ko­ja maal­le, koska lumen ajo me­reen ai­o­taan lo­pet­taa ja ny­kyi­set pai­kat vä­he­ne­vät ra­ken­ta­mi­sen myötä.

— Lumen vas­taan­ot­to­paik­ko­jen vä­hyys on on­gel­ma. Se tulee pa­he­ne­maan, mi­kä­li niitä ei saada lisää ja run­saat lu­mi­sa­teet yleis­ty­vät, sanoo ka­tu­jen kun­nos­sa­pi­don tii­mi­pääl­lik­kö Tarja Myl­ler, joka työs­ken­te­lee Hel­sin­gin kau­pun­gil­la.

— Au­raus­ta voi­daan tar­vit­taes­sa li­sä­tä, mutta suu­rin on­gel­ma on ti­lan­puu­te lu­mel­le kau­pun­gis­sa.

Vaik­ka tut­ki­joi­den en­nus­teet yleis­ty­vis­tä run­sais­ta lu­mi­sa­teis­ta to­teu­tui­si­vat, voi­daan tal­vi­kun­nos­sa­pi­dol­la var­mis­taa lii­ken­teen toi­min­ta.

— Kat­so­taan, mitä tu­le­vat tal­vet tuo­vat tul­les­saan, mutta myös me teem­me kaik­kem­me sen eteen, että jouk­ko­lii­ken­ne toi­mi­si myös jat­kos­sa, Maija Musto sanoo.

Kau­pun­gin lu­mi­huol­to­suun­ni­tel­man ta­voit­teet on ase­tet­tu vuo­teen 2033, jol­loin lu­mel­le pi­täi­si olla kau­pun­gis­sa tar­peek­si tilaa.