Ilmastonmuutos saattaa lisätä runsaita lumisateita Helsingissä – lumi ei ole joukkoliikenteelle uusi haaste

Lumi hankaloittaa etenkin liikennettä, eikä kaupungissa ole tarpeeksi lumen vastaanottopaikkoja.

Helsingin seudulla jouduttiin tammikuussa perumaan joukkoliikenteen vuoroja runsaiden lumisateiden vuoksi. Julkisessa liikenteessä talviin ja lumeen kuitenkin varaudutaan.

— Säälle emme tietenkään voi mitään. Joukkoliikennettäkin sekoittavia lumisateita on joka talvi, ja meillä on erilaisia suunnitelmia niitä varten, Maija Musto kertoo. Musto toimii Helsingin seudun liikenteen (HSL) operatiivisen yksikön päällikkönä.

Tutkijat ennakoivat ilmastonmuutoksen aiheuttavan runsaampia sateita Etelä-Suomeen. Samalla kun lumen määrä talvisin vähenee ja sade tulee useammin vetenä, saattavat runsaat lumisateet muusta ennusteesta poiketen jopa lisääntyä.

HSL voi jo nyt varautua lumisateisiin esimerkiksi supistamalla junaliikennettä ennakoidusti, jolloin myöhästymiset vähenevät ja kunnossapidolle jää enemmän aikaa. Tänä talvena junaliikenteen supistamissuunnitelmaa ei kuitenkaan ole tarvinnut käyttää ollenkaan. Raitiovaunuliikenteessä sellaista sovellettiin tammikuussa ennakoidusti yhtenä päivänä. Lisäksi osa raitiovaunuista jouduttiin siirtämään neljänä päivänä varikolle kesken päivän.

Liikenteen haasteista uutisointi voi antaa kuvan, että raitiovaunut olisivat kokoajan ongelmissa, mutta Muston mukaan tilastojen valossa näin ei välttämättä ole. Tammikuussa raitiovaunulähtöjä peruttiin sään vuoksi useampi sata.

— Lähtöjä oli kuukauden aikana kuitenkin kaikkiaan noin 65 000, eli peruutuksissa puhutaan alle prosentista. Tämä talvi on kuitenkin ollut viime vuosia haasteellisempi.

 

 

Suuri lumimäärä hankaloittaa kaupungin toimintaa

Kun sähköbussien latausasemia ei aurata kunnolla, bussien lataaminen voi olla vaikeaa. Kadunvarsipaikkojen kapeneminen lumen takia aiheuttaa myös haasteita.

— Aina ei ymmärretä raitiovaunun tarvitsemaa tilaa, ja autoja pysäköidään niiden tielle. Tämä johtuu talvisin osittain lumesta. Myöskään nivelbussit eivät välttämättä mahdu ajamaan lumen takia ahtailla kaduilla, Musto sanoo.

Vaikeuksia lumen kanssa tuottaa se, etteivät säilytys- ja vastaanottopaikat Helsingissä riitä. Kaupunginhallitus hyväksyi viime syksynä uuden hankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä paikkoja lumelle kaupunkiin. Tavoitteena on lisätä niin sanottuja sulattamoja sekä vastaanottopaikkoja maalle, koska lumen ajo mereen aiotaan lopettaa ja nykyiset paikat vähenevät rakentamisen myötä.

— Lumen vastaanottopaikkojen vähyys on ongelma. Se tulee pahenemaan, mikäli niitä ei saada lisää ja runsaat lumisateet yleistyvät, sanoo katujen kunnossapidon tiimipäällikkö Tarja Myller, joka työskentelee Helsingin kaupungilla.

— Aurausta voidaan tarvittaessa lisätä, mutta suurin ongelma on tilanpuute lumelle kaupungissa.

Vaikka tutkijoiden ennusteet yleistyvistä runsaista lumisateista toteutuisivat, voidaan talvikunnossapidolla varmistaa liikenteen toiminta.

— Katsotaan, mitä tulevat talvet tuovat tullessaan, mutta myös me teemme kaikkemme sen eteen, että joukkoliikenne toimisi myös jatkossa, Maija Musto sanoo.

Kaupungin lumihuoltosuunnitelman tavoitteet on asetettu vuoteen 2033, jolloin lumelle pitäisi olla kaupungissa tarpeeksi tilaa.