Mopon muuttaminen ilmastoystävälliseksi on luultua helpompaa

Traficomilla on vaatimukset kevyille sähköajoneuvoille, joiden puitteissa mopon sähköistäminen olisi saavutettavissa. Jutun kuvan laitteet eivät liity projektiin, kuvituskuva.

Bensamoottoreilla on tieliikenteessä suurin vaikutus ilmaston lämpenemiseen ja ilmastonmuutoksen edistämiseen.

Moottoriharrastaja Pekko Hietikko sai moottoripyörämessuilta idean muuntaa bensatoimisia mopoja sähkötoimiseksi ja hän yrittää saada pyörät vieläpä laillisesti käyttöön. Projektia suunnitellessa Hietikkokin tajusi sen ilmastoa hyödyttävän näkökulman.

-Suunnitelma olisi asentaa sähkömoottori ja akusto johonkin kaksipyöräiseen ajoneuvoon poistamalla siitä polttomoottori ja näin tekemällä, tehdä siitä ympäristöystävällinen.

Moposta sähköpotkulauta

Sähköistettyjen mopojen saaminen laillisesti käyttöön on myös yllättävän helppoa. Traficom linjaa, että kevyeksi sähköajoneuvoksi voidaan luokitella kulkuneuvo, jonka moottori on tehokuudeltaan enintään kilowatin ja se kulkee alle 25 km/h. Kulkuneuvossa tulisi olla myös äänimerkki, jonkinlainen etuvalo ja heijastin, mutta siinä ei saisi olla istuinta, ellei ajoneuvoa olisi tarkoitettu maastoon- tai kulkurajoitteisten avuksi. Kevyiksi sähköajoneuvoiksi jo luokiteltavia laitteita on muun muassa sähköpotkulaudat, segwayt ja sähkörollaattorit.

-Miksei jengi virittelisi näitä? Kyllähän tällaisia pystyy itse tekemään helposti ja jos pyörä laskettaisiin kevytsähköajoneuvoksi, niin ei edes tarvitse ajokorttia näiden ajamiseen, Hietikko pohtii

Hietikon projekti on vielä alkutekijöissään, joten hänellä on edessä linjausten soveltaminen, mutta hän pitää niitä saavutettavina ja uskoo saavansa projektin laillisesti käyttöön.

Tilasto tieliikenteen päästöistä Suomessa ajoneuvoluokittain vuosina 2012 - 2020. Lähde: Tilastokeskus, Traficom

Suomessa aiheutuu vuosittain noin 50 miljoonaa hiilidioksiditonnia vuodessa. Tieliikenteen polttomoottorien päästöt ovat osa tätä lukua. Lähde: Tilastokeskus, Traficom.