NHL saastuttaa yksityiskoneillaan, eikä muutosta ole näköpiirissä – NHL-pomo Jarmo Kekäläinen: “Ainoa vaihtoehto”

Jääkiekkosarja NHL:n matkustuspäästöt ovat jopa 350-kertaiset verrattuna kotimaiseen Liigaan. Suurin syy NHL:n päästöihin on lentäminen.

Pohjoisamerikkalaisen jääkiekkosarjan NHL:n matkustamisesta syntyvät päästöt ovat vuosittain jopa 350-kertaiset verrattuna kotimaiseen Liigaan. NHL:n matkustuksesta tulleet päästöt ovat olleet vuonna 2016 NHL:n päästöraportin mukaan noin 182 000 tCO2eq, kun taas SM-Liigan vastaavat ovat olleet SM-liigan ympäristöraportin mukaan 2017– 18 kaudella 520 tCO2eq.

Lyhenne tCO2eq tarkoittaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia ja sillä mitataan kasvihuonepäästöjen määrää.

Lukemissa pitää ottaa huomioon, että SM-liigan runkosarjassa pelataan yhteensä 450 ottelua, kun taas NHL:ssä lukema on yli 1200.

Bussit ja Reittilennot eivät ole vaihtoehtoja

NHL:n matkustuspäästöt tulevat pääasiassa lentämisestä, sillä suurin osa matkoista kuljetaan yksityiskoneilla. NHL-seura Columbus Blue Jacketsin urheilutoimenjohtajana toimivan Jarmo Kekäläisen mukaan yksityiskoneilla kulkeminen on ainoa vaihtoehto.

– Reittilennoilla meneminen ei ole yksinkertaisesti mahdollista. Sarjan työehtosopimus määrää sen, että meidän pitää kulkea yksityiskoneilla. Aikataulut ovat myös tiukkoja, joten bussilla kulkeminen ei ole mahdollista.

NHL:n otteluohjelmassa otetaan huomioon, että joukkueet pelaisivat vieraspelejä peräkkäin samalla alueella, jotta muutkin matkustuskeinot ovat mahdollisia.

Suurimpana ilmastotekona seurassa Kekäläinen mainitsee kierrättämisen, johon Blue Jacketsin organisaatiossa panostetaan tamperelaisen mukaan paljon.

– Uskon, että jokainen on alkanut heräämään, ettei tämä elämäntyyli kestä ikuisesti mikäli emme ala elämään vastuullisesti.

Kärpät lentää ja kompensoi

Suomessa joukkueiden matkustustavoissa on eroja. Suurin osa vieraspelimatkoista kuljetaan linja-autoilla. Poikkeus tähän on Oulun Kärpät, joka lentää LUT-yliopiston tutkimuksen (Hepo-oja 2018) mukaan suurimpaan osaan otteluihinsa.

– Kärpät on kompensoinut matkustamisesta syntyneet päästöt pohjoissuomalaisen yrityksen Hiilinielurekisterin avulla, kommentoi Kärppien toimitusjohtaja Tommi Virkkunen.

Hiilinielurekisteri kompensoi päästöt luomalla lisähiilinielujua suomalaisiin talousmetsiin, 360- verkkomedia on nähnyt Kärppien todistuksen kompensoinneista.

Hiilinielurekisterissä puolueeton taho laskee, että asiakkaan ostettu metsä sitoo sovitun määrän hiilidioksidia.

SM-liigalla on käytössä kuudetta vuotta ympäristöohjelma, jossa kerrotaan seurojen ilmastoteoista. Ohjelmaan ei ole julkaistu uusia uutisia kahteen vuoteen. Liigan toimitusjohtaja Mikko Pulkkista ei tavoitettu kommentoimaan asiaa.

Juttua muokattu 19.2. klo 11.40. Jarmo Kekäläinen on saanut potkut jutun kirjoittamisen ja julkaisun välissä, eikä ole enää NHL-seura Columbus Blue Jacketsin urheilutoimenjohtaja.

Kuvitus: Pexels.com

Päästöt konkretiassa:

  • Tanskalaisen Play the game -verkkolehden mukaan kaikki NHL-päästöt, mukaan lukien katsojien päästöt, ovat jopa 700 000 tCO2eq. Liigan vastaavat päästöt katsojien kanssa ovat 6500 tCO2eq.
  • NHL:n kokonaiskulutus vastaa vuodessa noin 32 000 Yhdysvaltojen kansalaisen hiilijalanjälkeä, Liigan vastaava kulutus on viidensadan suomalaisen.
  • Molempien liigojen hiilijalanjälki on omien ilmoitusten mukaan ollut laskussa viimeisen kymmenen vuoden ajan.