Kiinasta tehdyt verkkotilaukset kasvoivat huimasti viime vuonna. Vuonna 2024 Kiinasta tilatut tuotteet kattoivat yli 89 prosenttia kaikista Suomen verkkokauppatilauksista. Vuonna 2023 määrä oli 38 prosenttia. Asiasta kertoo Muoti- ja urheilukaupan raportti, joka perustuu Tullin tilastoihin.
– Tuo vaikuttaisi olevan Temu-ilmiö, kertoo digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama.
Temu-ilmiöllä Parsama tarkoittaa kiinalaisen verkkokaupan Temun huimaa suosiota ja nousua länsimaissa, etenkin Suomessa vuosien 2023 ja 2024 aikana.
Suomalaisten ylikulutus jatkaa kasvuaan kiinalaisten jättiverkkokauppojen, kuten Temun ja Sheinin johdolla. Vuoden 2023 tammikuusta viime vuoden elokuuhun tilausten arvo nousi vajaa miljoonasta yli 18 miljoonaan euroon kuukaudessa.
Markkinoinnilla merkittävä vaikutus
– Tietty osa ihmisistä menee aina hinnan ja tehokkuuden perässä, ja hintavetoinen markkina on ansa näille ihmisille, Parsama pohtii.
Parsaman mukaan maailmankauppa ja digitaalikauppa jakautuvat kahteen osaan: hintavetoiseen markkinaan ja merkityksellisyysmarkkinaan. Hintavetoista markkinaa harjoittaa suurin osa kaupanalan suurista toimijoista, esimerkiksi Temu, Shein ja Zalando.

Vaatteita tilataan Suomeen yli miljoona kappaletta ultrapikamuotia kuukaudessa.
Kiinalaiset verkkokaupat tekevät yhteistyötä sosiaalisen median palvelun TikTokin vaikuttajien kanssa, jotka markkinoivat tuotteita eteenpäin katsojille. Markkinoinnin kohteeksi joutuvat suurimmaksi osaksi nuoret ja lapset. Tämä kohdeyleisö päätyy katsomaan TikTokissa esimerkiksi Temu ja Shein ostosten esittelyvideoita, joissa esitellään erilaisia tuotteita ja vaatteita kyseisistä verkkokaupoista.
Parsaman mukaan toinen kohderyhmä Temun asiakkaista muodostuu pienituloisista keski-ikäisistä ja eläkeläisistä, joille halvat hinnat mahdollistavat ostohuuman tunteen ja kulutuksen, johon heillä ei ole aikaisemmin ollut varaa.
Kuluttajat joutuvat pohtimaan vastuullisuuden ja houkuttelevien hintojen välillä. Jos kulutus jatkuu samana, muovaantuu suomalaisten kulutustottumukset yhä enemmän kiinalaisten jättiverkkokauppojen varaan, mikä aiheuttaa haastetta kotimaiselle kaupalle ja painetta ympäristölle.
Global Footprint Networkin mukaan suomalaisten ylikulutuspäivän ennustetaan olevan tänä vuonna huhtikuun alussa, aikaisemmin kuin vuonna 2024.
Hintavetoinenmarkkina sisältää kuluttajalle kaupankäyntiä helpottavia ominaisuuksia, kuten halvat hinnat ja nopeat toimitukset. Merkityksellisyysmarkkina taas koittaa luoda tuotteen ja asiakkaan välille merkityksellisen suhteen esimerkiksi laadun, brändin ja hyvän palvelun keinoilla. Nämä maailmankaupan ja digitaalikaupan markkinat jakautuvat aika lailla tasan.
Suomalaisten ylikulutuspäivällä tarkoitetaan päivää, jolloin suomalaisten kulutus ylittää maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja.