Taidolla tehtyä miesten hiuslisäkettä ei huomaa edes ammattilainen

Hollywoodin miespuoliset tähdet tunnetaan hiusrajasta, joka ei karkaa iän kertymisestä huolimatta. Hyvän geeniperimän sijaan taustalla ovat useimmiten modernit hiuslisäkkeet. Eurooppaan buumi levisi kunnolla vasta nyt – kasvavimpana kuluttajaryhmänä ovat nuoret, trenditietoiset miehet.

Pikku Huopalahdessa sijaitsevan peruukki- ja hiuslisäkealan erikoisliike Suomikallion ovi on vuosien mittaan käynyt tiuhaan. Liikkeen omistaja, peruukkimestari Pekka Helynen on tehnyt pitkän uran hius- ja maskeerausalalla. Hän sanoo lisäkkeiden olevan Suomessa edelleen harvojen tiedossa.

– Moni tuntuu mieltävän tupeen komedioista tuttuna, tökerönä tekeleenä, jonka pieni tuulenvire saa singahtamaan pois paikaltaan. Valmistus- ja kiinnitystapojen kehityttyä se on onneksi historiaa. Nykytekniikka on mahdollistanut yötä päivää kestävän lopputuloksen, joka parhaimmillaan muistuttaa lähes aitoa, omaa hiusta.

Kun lisäke valitaan tarkasti sopivaksi asiakkaan päänmuotoon, kasvonpiirteisiin sekä omaan hiusväriin, syntyy tasapainoisen luonnollinen kokonaisuus.

 

Henkilökohtaiset toiveet otetaan huomioon

Suomessa kysyntä kasvaa vuosi vuodelta, mutta katukuvassa ne eivät silti näy. Lisäkkeiden huomaamattomuus on ammattitaitoisten toteutustapojen ja laadukkaiden välineiden ansiota. Hiusrajan aitoudesta ei välillä mene tarkkasilmäisinkään takuuseen.

– Lisäkepohjat valmistetaan aina yksityiskohtaisena käsityönä monessa vaiheessa. Suurimpia valmistajamaita ovat Yhdysvallat, Kiina sekä Indonesia. Hius on aitoa tai synteettistä, ja pohjamateriaali hengittävää. Näin hikoillessa hiki pääsee haihtumaan läpi.

Mikäli asiakas haluaa lopputuloksen, joka mukailee täysin omia henkilökohtaisia piirteitä, on mahdollista teettää lisäke mittatilauksena. Se ei ole hinnaltaan huokeimmasta päästä, mutta erinomaisen lopputuloksen takia kysyntää riittää.

 

Ei tarvitse luopua saunailloista

Nykylisäkkeillä voi elää lähes normaalia elämää: saunoa, käydä suihkussa, harrastaa hikiliikuntaa ja nukkua.

Lisäke kiinnitetään päähän erikoisliimalla ensin ajaen alla olevat haivenet pois. Sen jälkeen se leikataan sointuvasti omiin hiuksiin yhteneväksi.

Huoltoväli pidetään kerran kuussa tai parissa, ja itse lisäkehius vaihdetaan kokonaan uuteen noin puolen vuoden välein. Hius kestää aikaa paremmin, kun käyttää lisäkkeelle soveltuvia pesu- ja muotoilutuotteita.

– Aivan jokaiselle lisäke ei kuitenkaan sovi. Jos hikoilee todella runsaasti, ei liima välttämättä pidä ja näin hiuspohja valuu eikä pysy paikallaan. Onneksi tämä on kuitenkin harvinaista, peruukkimestari lisää.

 

Omaa hiustenlähtöä ei haluta myöntää

Helysen mukaan tyypillisiä asiakkaita yhdistää vuosia kestänyt pähkäily ongelman kanssa, sekä hoitoon hakeutumisen hitaus. Kaljuuntuminen on monelle arka paikka ja eräänlainen tabuaihe.

– Itse hiuslisäkkeen kanssa jo yli muutaman vuosikymmenen eläneenä sekä hiustenlähdön kokeneena tiedän, mitä asiakkaat käyvät läpi. Osaan näin samaistua asiakkaan tunnetiloihin sekä ajatuksiin. Keskinäinen luottamussuhde on näissä hommissa avainasemassa.

 

Ei enää vain nelikymppisten juttu

Nuoret miehet muodostavat kuluttajakunnassa alati kasvavan prosentuaalisen osan verrattuna vielä muutaman vuoden takaiseen, jolloin lisäkkeiden perään kyselivät lähinnä keski-ikäiset.

Lisäkemarkkinoiden ja valmistustapojen kehitys sekä sosiaalinen media ovat tuoneet trendin lähelle jokaista hiustenlähdöstä kärsivää ikäryhmää. Suomikallion asiakaskunnan ikähaitari liukuu parikymppisistä aina eläkeikäisiin asti.

– Miehet tuntuvat kiinnittävän nykyään enemmän huomiota ulkoisiin piirteisiinsä, mihin on osasyynä varmaankin ulkonäkökeskeisyyttä painottava nyky-yhteiskunta. Miehille sallitaan entistä helpommin kauneustoimenpiteitä ilman tuomitsemista ja naureskelua.

 

Lopputuloksen laatu tulee yllätyksenä

Helynen kokee ilmiön hyvänä, onhan omaa silmää miellyttävän ulkonäön tavoittelu kaikkien oikeus. Tyypillisesti esimerkiksi hiuslisäkkeen hankintaa pohtivalle naureskelevat useimmiten ne, joilla oma tukka kasvaa vahvana eivätkä he siten ymmärrä tilannetta.

– Oli asiakkaani sitten syövän takia hiuksensa menettänyt nainen tai perinnöllisestä kaljuuntumisesta kärsivä mies, tuntuu jokainen projekti palkitsevalta. Monet erään lailla häkeltyvät nähdessään lopputuloksen. Katseessa on aina sekoitus hämmennystä, iloa ja kasvanutta itsevarmuutta.