Tietotekniikan energiankulutus nousussa – alan yrityksistä tulossa enemmän ilmastotietoisia

Digitalisaation myötä yhä useampi ihminen viettää aikaa ruudun ääressä katsellen striimattuja videoita ja pelaten tietokonepelejä. Jatkuva teknologian kehitys nostaa tietokoneiden tehovaatimuksia, mikä nostaa energiankulutusta samalla lisäten päästöjä.

Paljon tietotekniikkaa käyttävät yritykset ovat alkaneet ottamaan huomioon omaa energiankulutustaan ja käyttämään eri keinoja päästöjensä vähentämiseksi.

Tietotekniikan alan yritykset kehittävät tuotantotapoja, joissa kuluu entistä vähemmän energiaa. Tuotantoyhtiö SUORA Broadcast on vuoden 2021 alusta lähtien ollut kokonaan hiilineutraali.

Juha Koskela on SUORA Broadcastin tietohallintojohtaja ja hän kertoo, miten etätoimintamalliin siirtyminen on ollut yksi suurimmista tavoista, miten päästöjä on vähennetty.

‒ Entisessä toimintamallissa oli niin, että koko tuotantoryhmä lähetettiin kahden rekan kanssa kuvauspaikalle, mutta nyt me vain lähetämme pari kuvaajaa, jotka sitten lähettävät kuvattua kuvaa valokuitua pitkin Pasilan etäohjauskeskukseen, jossa loput tuotannosta sijaitsee, Koskela sanoo.

Polttoainekuluista on pudonnut Koskelan mukaan melkein seitsemänkymmentä prosenttia. Henkilöstö siirtyy tuotantopaikoille sähköautoilla ja ajoneuvoilla, jotka kulkevat uusiutuvilla polttoaineilla. SUORA Broadcastin käyttämä sähkö on tuotettu tuulivoimalla.

SUORA Broadcast on live-tuotantoyhtiö, joka tuottaa vuosittain noin 2 000 suoraa lähetystä. Yhtiö tekee lähetyksiä esimerkiksi jääkiekon SM-liigan ja maajoukkueen peleistä.

SUORA Broadcast on muuttamassa uusiin toimistotiloihin Fredriksberg D:hen, joka on suunniteltu kestävä kehitys huomioon ottaen. Toimistokompleksi sijaitsee Vallilan Konepajan alueella.

‒ Fredriksbergin konehuoneessa 36:n serverikaapin tuottama hukkalämpö otetaan talteen, jolla pystytään sitten lämmittämään koko kiinteistö tietokoneiden avulla ja loput lämmöstä palautetaan Helenille kaukolämpöön, kertoo Koskela.

Yrityksien energiansäästäminen ei tarvitse olla aina monimutkaista

Kalevankadulla sijaitseva Arkade Bar käyttää myös talvisin kahdestakymmenestä pelitietokoneesta lähtevää hukkalämpöä oman kiinteistön lämmitykseen kertoo baarinpitäjä ja yrittäjä Roope Salonen.

Yksinkertaisilla energiansäästönikseillä ja pienellä sähkönsuunnittelulla yritys voi säästää suuria määriä energiaa.

Arkade-baarin pelitietokoneissa käytetään aikaisemman sukupolven komponentteja, jotka ovat energiakulutukseltaan pienempiä kuin markkinoiden uusimmat.

‒ Silloin kun baari on kiinni, ainoastaan ulospäin näkyvillä koneilla palaa ruuduilla valot, mutta kaikki muut koneet ovat pois päältä. Silloin kun aloitimme, kaikki koneet olivat stand by -tilassa, mutta tätä ei tehdä enää. Tällä keinolla saimme sähkölaskun tiputettua noin puoleen, kertoo Salonen.

Arkade-baarissa pelaajat voivat nauttia alkoholijuomia ja varata käyttöön esimerkiksi pelikonsoleita, pelitietokoneita ja retrokonsoleita. Arkade Bar järjestää myös E-urheilutapahtumia.

Tietokoneen energiankulutusta voidaan pintapuolisesti verrata jääkaappiin, joka kuluttaa noin 150–500 kilowattituntia vuodessa. Pelaamiseen käytettävän tietokoneen energiankulutukseen kuitenkin vaikuttaa moni asia: tietokoneessa käytetyt komponentit, pelattavan pelin tehovaatimukset, pelattu aika, jäähdytys ja oheislaitteet, kuten näyttö ja kaiuttimet.

Baarin suunnitteluvaiheessa Salonen joutui ottamaan huomioon ravintoloita koskevat ilmanvaihtovaatimukset, koska tietokoneista tuleva lämpökuorma on tavallista ravintolaa huomattavasti suurempi.

Tulevaisuudessa tietokoneita uusiessa Salonen aikoo supistaa kaikki kaksikymmentä tietokonetta kahteen isoon tietokonekaappiin, joita olisi vastaisuudessa helpompi viilentää esimerkiksi vesijäähdytyksellä. Näin tietokoneista lähtisi vähemmän hukkalämpöä ja kesällä ei tarvitsisi käyttää niin paljon energiaa sisätilojen viilentämiseen.

Viime vuosina tietotekniikan alan hiilidioksidipäästöt ovat nousseet samalle tasolle kuin lentoliikenteen. Tietotekniikan osuus maailmanlaajuisista päästöistä on noin kaksi prosenttia.

 

Kun videoita ladataan nettiin, synnyttää se tietoliikennettä, joka aktivoi datakeskuksen jossakin päin maailmaa. Datakeskukset säilövät ja lähettävät tietoa. Datakeskuksien jäähdyttämiseen joudutaan käyttämään suuria määriä energiaa.

 

Vuonna 2020 datakeskuksien maailmanlaajuinen sähkönkulutus oli 200–250 terawattituntia, mikä vastasi lähes koko Italian valtion kuluttamaa sähkömäärää samana vuonna.

 

Suurissa datakeskuksissa voi olla jopa 800 serverikaappia.