Turku puuttuu sähköpotkulautailun ongelmiin

Kau­pun­ki va­rau­tuu pot­ku­lau­tai­lun lie­veil­miöi­hin ennen se­son­gin al­ka­mis­ta.

Tur­ku­lais­ten tur­val­li­suu­den tun­tee­seen vai­kut­ta­vat eni­ten säh­kö­pot­ku­lau­tai­li­jat, käy ilmi kau­pun­gin teet­tä­mäs­tä tur­val­li­suus­ky­se­lys­tä.

Pot­ku­lau­tao­pe­raat­to­rei­den kans­sa so­vit­tu­jen sään­tö­jen tiu­ken­ta­mi­nen on tois­tai­sek­si paras tapa puut­tua lau­tai­lun ai­heut­ta­miin häi­riöi­hin, sanoo Turun kau­pun­gin lii­ken­ne­pal­ve­lu­pääl­lik­kö Risto Pel­to­nen.

Turun kau­pun­kiym­pä­ris­tö­lau­ta­kun­ta päät­tä­nee maa­lis­kuus­sa pot­ku­lau­ta­py­sä­köin­nin paik­ko­jen mää­rän suun­ni­tel­mal­li­ses­ta laa­jen­ta­mi­ses­ta ydin­kes­kus­tas­sa sekä Ku­pit­taan alueil­la. Kei­no­ja ovat te­li­neet ja maa­la­tut park­ki­ruu­dut, py­sä­köin­ti­par­tiot sekä nä­ky­väm­pi opas­tus ja va­lis­tus.

Py­sä­köin­ti­paik­ko­ja li­sä­tään ja niis­tä teh­dään hel­pom­min löy­det­tä­viä.

Säh­kö­pot­ku­lau­dat yleis­tyi­vät maa­il­mal­la 2010-luvun ai­ka­na ja löy­si­vät tien­sä Tur­kuun 2019. Pot­ku­lau­dat voi­vat olla kä­te­vä kul­ku­pe­li kau­pun­kiym­pä­ris­tös­sä, mutta nii­den tur­val­li­suus on myös he­rät­tä­nyt huol­ta.

Pot­ku­lau­tai­luon­net­to­muu­det ovat ruuh­kaut­ta­neet sai­raa­loi­den päi­vys­tyk­siä. Suu­rin osa on­net­to­muuk­sis­ta ta­pah­tuu il­tai­sin tai öisin sekä eri­tyi­ses­ti ke­sä­vii­kon­lop­pui­sin.

Pot­ku­lau­ta­ke­sään tu­los­sa pie­niä pa­ran­nuk­sia

Jos kau­pun­ki on­nis­tuu kit­ke­mään lau­tai­luun liit­ty­vät on­gel­mal­li­set lie­veil­miöt ja te­ke­mään skuu­tit tur­val­li­sek­si osak­si kau­pun­ki­lii­ken­net­tä, voi­vat ne kui­ten­kin par­haim­mil­laan tukea jouk­ko­lii­ken­net­tä.

Risto Pel­to­nen pitää säh­kö­pot­ku­lau­to­ja hy­vä­nä ja kes­tä­vä­nä osana kau­pun­gin lii­ken­teen toi­min­taa, kun­han lau­toi­hin liit­ty­vät lie­veil­miöt saa­daan pa­rem­min jär­jes­tyk­seen.

– Pot­ku­lau­dat ovat eko­lo­gi­ses­ti kes­tä­viä ja pit­käi­käi­siä, joten ne eivät ole luon­non­va­ro­jen haas­kaa­mis­ta. Pidän niitä itse hy­vi­nä lait­tei­na liik­ku­mi­seen, mutta nii­den suuri määrä ai­heut­taa hel­pos­ti on­gel­mia.

Ensi ke­sä­nä kau­pun­gin pot­ku­lau­ta­kult­tuu­ris­sa tul­laan Pel­to­sen mu­kaan tus­kin nä­ke­mään suu­ria muu­tok­sia.

– Ope­raat­to­rei­den kans­sa so­vi­tut sään­nöt tu­le­vat hel­pot­ta­maan ti­lan­net­ta, mutta tällä het­kel­lä po­lii­sil­la on par­haat edel­ly­tyk­set puut­tua lau­tai­luun liit­ty­viin on­gel­miin.

Suu­rin muu­tos tulee Pel­to­sen mu­kaan edel­lyt­tä­mään la­ki­muu­tos­ta kos­kien pot­ku­lau­to­ja osana kau­pun­gin lii­ken­net­tä.