Miten pärjätä pienellä rahoituksella kuntavaaleissa

Vaa­li­bud­je­teis­sa on suu­ria eroja kun­ta­vaa­lieh­dok­kai­den vä­lil­lä, eikä puo­lueil­ta heru ra­hal­lis­ta tukea eh­dok­kail­le.

Kun­ta­vaa­leis­sa on vai­ke­aa pääs­tä läpi pie­nel­lä ra­hoi­tuk­sel­la, jol­lei ole ai­kai­sem­paa tun­net­ta­vuut­ta tai so­me­mark­ki­noin­nin tai­to­ja. Eri puo­luei­den edus­ta­jil­la on eri nä­ke­myk­siä vaa­li­ra­hoi­tuk­sen vai­ku­tuk­ses­ta de­mo­kra­ti­aan.

-Eh­dok­kaak­si pää­se­mi­nen ei ole lom­pa­kos­ta kiin­ni, sanoo Hel­sin­gin Ko­koo­muk­sen pu­heen­joh­ta­ja Juha Ha­ko­la. Hän vah­vis­taa, että vaa­li­me­nes­tys pie­nel­lä bud­je­til­la on haas­ta­vaa.

Tun­net­ta­vuu­del­la voi pär­jä­tä pie­nel­lä­kin bud­je­til­la. Esi­mer­kik­si pe­rus­suo­ma­lais­ten por­mes­ta­rieh­dok­kaal­la Jussi Halla-Ahol­la oli viime kun­ta­vaa­leis­sa alle 800 euron bud­jet­ti, vih­rei­den ja ko­koo­muk­sen por­mes­ta­rieh­dok­kai­den bud­je­tin ko­ho­tes­sa yli 50 000 eu­roon.

Vaa­li­bud­jet­ti tasa-ar­vo­ky­sy­myk­se­nä

Vaa­li­bud­jet­ti on joi­den­kin mie­les­tä tasa-ar­vo­ky­sy­mys. Tätä miel­tä on Hel­sin­gin kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu Elina Kaup­pi­la.

-Jos on rahaa, on to­del­la pal­jon pa­rem­mat mah­dol­li­suu­det pääs­tä mu­kaan po­liit­ti­seen pää­tök­sen­te­koon, va­sem­mis­to­lii­ton Kaup­pi­la sanoo. Täl­löin vaa­leis­sa läpi pää­se­vät eh­dok­kaat pai­not­tu­vat kor­keam­paan tu­lo­ta­soon. Siinä de­mo­kra­tia ei to­teu­du, Kaup­pi­la lisää.

Hel­sin­gin kau­pun­gin­val­tuus­to edus­taa pit­käl­ti to­del­lis­ta kuvaa kau­pun­ki­lai­sis­ta tu­lo­ta­son pe­rus­teel­la Pe­rus­suo­ma­lai­nen Hel­sin­ki ry:n pu­heen­joh­ta­ja Pasi Raut­san mie­les­tä.

-Kyllä de­mo­kra­tia to­teu­tuu, Raut­sa to­te­aa.

Vaa­li­ra­hoi­tus­kat­to voisi olla yksi keino ta­sa­ta eh­dok­kai­den bud­jet­tien eroja. Kaup­pi­la kan­nat­taa kei­noa, ja antaa esi­merk­ki­ka­tok­si 5000 euroa. Raut­san mie­les­tä katto voisi olla de­mo­kra­tian kan­nal­ta ole­mas­sa. Hänen kan­tan­sa ei ole yhtä eh­do­ton kuin Kaup­pi­lal­la.

– Jos toi­sil­la nyt on enem­män va­ro­ja mitä käyt­tää kam­pan­jas­sa, niin miksi he eivät käyt­täi­si, Raut­sa lisää.

Kam­pan­ja­kat­to voisi olla hyvä idea myös Hel­sin­gin So­sia­li­de­mo­kraa­tit ry:n toi­min­nan­joh­ta­ja Tuo­mas Fin­nen mie­les­tä. Hän kui­ten­kin poh­tii, al­kai­si­vat­ko eh­dok­kaat kier­tä­mään sitä jol­lain ta­voin.

20 euron ja 10 euron setelit ja kahden euron kolikko.

Kuva: Pixa­bay

Kei­no­ja pie­nen bud­je­tin kam­pan­join­tiin

So­si­aa­li­nen media on kes­kei­nen keino saada nä­ky­vyyt­tä pie­nel­lä bud­je­til­la. Kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu Titta Hil­tusel­le se oli avai­na­se­mas­sa lä­pi­pää­syyn viime kun­ta­vaa­leis­sa.

-So­me­mark­ki­noin­ti on ny­ky­ään val­ta­van mo­ni­mut­kais­ta, eli täy­tyy tie­tää mitä tekee, va­sem­mis­to­lii­ton Hil­tu­nen huo­maut­taa.

Hä­nel­le mer­kit­tä­vää apua oli myös siitä, että laaja tu­ki­ryh­mä oli val­mis ja­ka­maan jul­kai­su­ja omil­le seu­raa­jil­leen.

Hil­tusen vaa­li­bud­jet­ti oli pie­neh­kö suh­tees­sa mui­hin eh­dok­kai­siin, noin 3700 €. Hä­nel­lä ei ollut ai­em­paa tun­net­ta­vuut­ta, ja so­si­aa­li­ses­sa me­dias­sa muu­ta­ma sata seu­raa­jaa. Mer­kit­tä­vän sum­man rahaa Hil­tu­nen käyt­ti flai­je­rei­hin. Ne ovat hänen mu­kaan­sa si­nän­sä edul­li­nen tapa ta­voit­taa ää­nes­tä­jiä. Täy­tyy kui­ten­kin olla aikaa, jak­sa­mis­ta ja apu­kä­siä päi­vit­täi­seen ja­ka­mi­seen.

Pe­rus­tel­luis­ta mie­li­pi­teis­tä ei ole hyö­tyä, jol­lei ku­kaan tiedä niis­tä. Hil­tu­nen käyt­ti pal­jon aikaa ja ener­gi­aa vaa­li­ko­ne­vas­tauk­siin, ja kir­joit­ti nii­hin kat­ta­vat ja pe­rus­tel­lut vas­tauk­set.

Tii­vis­tel­mä ai­hees­ta:

 

  • Tun­te­mat­to­man eh­dok­kaan on vai­kea pääs­tä läpi pie­nel­lä bud­je­til­la kun­ta­vaa­leis­sa.
  • Vaa­li­bud­jet­tien erot näh­dään myös tasa-ar­vo­ky­sy­myk­se­nä.
  • Vaa­li­ra­hoi­tus­kat­to he­rät­tää kes­kus­te­lua.
  • So­si­aa­li­nen media ja tu­ki­ryh­mä ovat kes­kei­sim­piä kei­no­ja pie­nel­lä bud­je­til­la kam­pan­join­tiin.