Taloyhtiöt ovat sähköautojen latausinfran pullonkaula

La­tausin­fra­struk­tuu­rin suu­rim­mak­si haas­teek­si ovat osoit­tau­tu­neet ta­lo­yh­tiöt. Yh­tiö­ko­kouk­sis­sa ei aina heru lupaa la­taus­pis­teen ra­ken­ta­mi­seen edes omal­la ra­hal­la.

 

Lii­ken­ne- ja vies­tin­tä­mi­nis­te­riön lii­ken­ne­neu­vos Saara Jääs­ke­läi­sen mu­kaan ta­lo­yh­tiöis­sä pe­lä­tään, että edes­sä on kal­lis säh­kö­kes­kus­re­mont­ti, jos la­taus­pis­tei­tä jou­du­taan ra­ken­ta­maan tu­le­vai­suu­des­sa lisää. Osak­kai­ta tulee koh­del­la yh­den­ver­tai­ses­ti, eikä van­ho­ja säh­kö­kes­kuk­sia ole suun­ni­tel­tu kat­ta­maan usei­den la­taus­pis­tei­den vaa­ti­maa kuor­maa.

−La­taus­ver­kos­ton on tar­koi­tus ra­ken­tua siten, että säh­kö­au­to­ja la­da­taan en­si­si­jai­ses­ti öisin auton omis­ta­jien omil­la ko­ti­pi­hoil­la, Jääs­ke­läi­nen sanoo.

Jos tällä hal­li­tus­kau­del­la teh­dyt ener­gia- ja il­mas­to­stra­te­gian ta­voit­teet to­teu­tu­vat, Suo­mes­sa on vä­hin­tään 250 000 täys­säh­kö­au­toa ja la­dat­ta­vaa hy­bri­diä vuon­na 2030.

Jul­ki­set la­taus­pis­teet kat­ta­vat koko la­taus­ver­kos­tos­ta kar­keas­ti ar­vioi­tu­na noin 10 pro­sent­tia. Suu­rim­mat in­ves­toin­nit jou­tu­vat siis väis­tä­mät­tä­kin te­ke­mään ta­lo­yh­tiöt ja ku­lut­ta­jat itse. La­taus­a­se­ma mak­saa 600 eu­ros­ta tu­han­siin eu­roi­hin. Itse la­taus­a­se­ma ei ole kal­lis, mutta asen­nus- ja muu­tos­työt mak­sa­vat.

Val­tio on tart­tu­nut on­gel­maan osoit­ta­mal­la ta­lo­yh­tiöil­le vuo­sit­tais­ta tukea 1,5 mil­joo­naa vuo­teen 2020 saak­ka. Jos ta­lo­yh­tiö ra­ken­taa vä­hin­tään viisi la­taus­pis­tet­tä, se voi saada Asu­mi­sen ra­hoi­tus- ja ra­ken­ta­mis­kes­kus ARA:lta tukea kol­man­nek­seen hank­keen ku­luis­ta.

Ener­gia­teol­li­suu­den asian­tun­ti­ja Tuuk­ka Heik­ki­lä muis­tut­taa, että useim­mi­ten ta­lo­yh­tiöi­den huoli kal­liis­ta re­mon­tis­ta on turha. Suu­rim­paan osaan ta­lo­yh­tiöi­tä saa usei­ta la­taus­paik­ko­ja ilman jä­rei­tä muu­tok­sia.

— Hyvä in­di­kaat­to­ri on se, että jos ta­lo­yh­tiös­sä saa käyt­tää auton si­sä­ti­la­läm­mi­tin­tä, niin säh­kö­jär­jes­tel­mä kes­tää yleen­sä myös säh­kö­au­to­jen la­tauk­sen, sanoo Heik­ki­lä.

Oma­ko­ti­ta­loon la­taus­pis­teen saa lähes aina vai­vat­to­mas­ti ja pie­nil­lä ku­luil­la.

Jul­kis­ten la­taus­a­se­mien määrä kas­vus­sa

Säh­kö­au­to­jen la­tausin­fra­struk­tuu­ri on vielä lap­sen ken­gis­sä, mutta ti­lan­ne pa­ra­nee jul­kis­ten la­taus­pis­tei­den osal­ta jat­ku­vas­ti. Vuon­na 2018 Suo­mes­sa oli 2050 la­taus­pis­tet­tä. EU:n ja­ke­luin­fra­di­rek­tii­vi suo­sit­taa, että kym­men­tä säh­köis­tä ajo­neu­voa koh­den olisi vä­hin­tään yksi jul­ki­nen la­taus­pis­te.

Suo­mes­sa ta­voi­te to­teu­tuu kirk­kaas­ti. Jul­kis­ten la­taus­a­se­mien määrä on kas­va­nut hie­man säh­köis­ten ajo­neu­vo­jen mää­rää no­peam­min.

Viime vuon­na noin 5 pro­sent­tia uusis­ta re­kis­te­röi­dyis­tä ajo­neu­vois­ta hyö­dyn­si käyt­tö­voi­ma­naan säh­köä. Kaik­ki­aan täys­säh­kö­au­to­ja hu­ris­te­li Suo­men teil­lä noin 2400 kap­pa­let­ta ja la­dat­ta­via hy­bri­de­jä rei­lut 13 000.

Nel­jän­nes­mil­joo­na säh­kö­au­toa tar­vit­see noin 25 000 jul­kis­ta la­taus­a­se­maa ym­pä­ri Suo­mea. Sen on ar­vioi­tu li­sää­vän säh­kön­ku­lu­tus­ta 0,7 te­rawat­ti­tun­tia vuo­teen 2030 men­nes­sä. Suu­ruus­luo­kal­taan se vas­taa noin 80 uutta maa­tuu­li­voi­ma­laa.

Val­tio vauh­dit­ti vuo­si­na 2017–2018 jul­ki­sen la­taus­ver­kos­ton ra­ken­ta­mis­ta 4,8 mil­joo­nan euron kär­ki­han­ke­ra­hoi­tuk­sel­la. Li­säk­si la­taus­a­se­mien ra­ken­ta­mis­ta on tuet­tu ja­ke­luin­fra­tuen muo­dos­sa 1,5 mil­joo­nal­la eu­rol­la vuo­des­sa. Ja­ke­luin­fra­tues­ta osa on jää­mäs­sä käyt­tä­mät­tä, koska tuen ha­ki­joi­ta ei ole ollut riit­tä­väs­ti.