Totuus nuorista kuskeista on mainettaan parempi

Il­ta­päi­vä­leh­tien ot­si­kot luo­vat syn­kän kuvan nuor­ten kuo­le­man­ko­la­reis­ta ja kaa­hai­lus­ta lii­ken­tees­sä. Yk­sit­täis­ta­pauk­sis­ta leh­det saa­vat me­he­vim­mät ta­ri­nat, mutta ne eivät kerro to­tuut­ta nuo­ris­ta kul­jet­ta­jis­ta.

Lii­ken­ne­tur­va jul­kai­si vuo­den 2019 alus­sa ti­las­ton, jonka mu­kaan nuor­ten kul­jet­ta­jien (15-24-vuo­ti­aat) lii­ken­ne­kuo­le­mien ja louk­kaan­tu­mis­ten määrä on las­ke­nut yli 40 pro­sent­tia vii­mei­sen kym­me­nen vuo­den ai­ka­na.

Lii­ken­ne­tur­van suun­nit­te­li­ja Petri Jääs­ke­läi­nen ker­too, että nuor­ten kul­jet­ta­jien on­net­to­muuk­sien mää­rän vä­hen­ty­mi­nen on usean te­ki­jän summa. Lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si py­ri­tään vai­kut­ta­maan sen kes­kiös­sä ole­vaan kol­miyh­tey­teen: kul­jet­ta­jaan, ajo­neu­voon ja lii­ken­neym­pä­ris­töön.

Kai­kil­la näil­lä osa-alueil­la ylei­nen tur­val­li­suus­ke­hi­tys on ollut myön­tei­nen.

Jääs­ke­läi­sen mu­kaan tär­keä virs­tan­pyl­väs myön­tei­ses­sä ke­hi­tys­kaa­res­sa oli mo­po­kort­ti­uu­dis­tus vuon­na 2011. Ti­las­tot osoit­ta­vat, että uu­dis­tuk­sen jäl­keen lii­ken­tees­sä louk­kaan­tu­nei­den nuor­ten kul­jet­ta­jien määrä on las­ke­nut pe­rä­ti 60 pro­sen­til­la kym­me­nen vuo­den ta­kai­siin lu­kui­hin ver­rat­tu­na.

Myös ajo­neu­vo­jen tur­va­tek­nii­kan ke­hit­ty­mi­nen ja le­viä­mi­nen ny­kyi­seen au­to­kan­taan on vä­hen­tä­nyt on­net­to­muuk­sia ja kuo­lon­ko­la­rei­ta. Yhä useam­man nuo­ren kul­jet­ta­jan ajo­vir­hei­tä kor­jaa­vat ajo­neu­von ajo­va­kau­den hal­lin­ta­jär­jes­tel­mä ja au­to­maat­ti­nen hä­tä­jar­ru­tus.

Suuri osa nuo­ris­ta kul­jet­ta­jis­ta ajaa tur­val­li­ses­ti

Lii­ken­ne­tur­van ky­se­ly­jen pe­rus­teel­la nuo­ret suh­tau­tu­vat myön­tei­ses­ti lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen. Val­tao­sa nuo­ris­ta kul­jet­ta­jis­ta nou­dat­taa lii­ken­ne­sään­tö­jä ja käy­tös lii­ken­tees­sä on tur­val­li­suus­ha­kuis­ta. Vain noin kym­me­nen pro­sent­tia nuo­ris­ta kul­jet­ta­jis­ta kuu­luu ris­ki­ryh­mään, mikä on hyvä uu­ti­nen.

Lii­ken­ne­tur­van tut­ki­mus­ten pe­rus­teel­la nuo­ril­la on kui­ten­kin ai­kuis­väes­töä enem­män vai­keuk­sia va­li­ta vii­saas­ti ryh­mä­pai­ne­ti­lan­teis­sa. Esi­mer­kik­si asen­teet al­ko­ho­lin tai äly­pu­he­li­men käyt­töä koh­taan lii­ken­tees­sä ovat sal­li­vam­pia kuin ai­kui­sil­la, vaik­ka ylei­nen suh­tau­tu­mi­nen rat­ti­juo­pu­mus­ta koh­taan onkin tiu­ken­tu­nut.

Lain­sää­dän­nön tar­koi­tus on osoit­taa kul­jet­ta­jal­le tur­val­li­sen lii­ken­ne­käyt­täy­ty­mi­sen raa­mit. Lain­sää­dän­tö toi­mii myös nuo­ren tu­ke­na: on hel­pom­pi pe­rus­tel­la ka­ve­reil­le omia tur­val­lis­ta ajoa tu­ke­via pää­tök­siä lain­sää­dän­nöl­lä ja po­lii­si­val­von­nal­la.

On­net­to­muusau­ton kul­jet­ta­ja on useim­mi­ten nuori mies. Mah­dol­li­sim­man monet heis­tä py­ri­tään ta­voit­ta­maan va­rus­mies­pal­ve­luk­sen ai­ka­na. Lii­ken­ne­tur­va jär­jes­tää yh­des­sä Puo­lus­tus­voi­mien kans­sa lii­ken­ne­kas­va­tus­ta, jossa nuo­ret yh­des­sä poh­ti­vat kes­kus­te­lun kei­noin muun muas­sa suh­det­taan al­ko­ho­liin, äly­lait­tei­siin lii­ken­tees­sä tai vä­sy­nee­nä aja­mi­seen.

Nuo­ret kus­kit ovat mai­net­taan pa­rem­pia, ker­too Lii­ken­ne­tur­van tam­mi­kui­nen ti­las­to. Terhi Har­per/Lii­ken­ne­tur­va

Omien van­hem­pien esi­merk­ki kan­nus­taa nuor­ta tur­val­li­seen ajoon

Tut­ki­mus­ten mu­kaan van­hem­pien esi­mer­kil­lä, oh­jauk­sel­la ja val­von­nal­la on suuri vai­ku­tus nuo­ren käyt­täy­ty­mi­seen lii­ken­tees­sä. Van­hem­man esi­merk­ki par­haim­mil­laan he­rät­tää nuo­res­sa vas­tuul­li­suu­den tun­teen ja ym­mär­ryk­sen siitä, että omal­la ajo­käyt­täy­ty­mi­sel­lä on seu­rauk­sen­sa.

Myös viime vuon­na uu­dis­tu­nut kul­jet­ta­jao­pe­tuk­sen tut­kin­to ko­ros­taa ajo-ope­tuk­ses­sa ajo­kor­tin suo­rit­ta­jan omaa mo­ti­vaa­tio­ta ja it­se­näi­siä op­pi­mis­val­miuk­sia ai­em­paa enem­män.

Jääs­ke­läi­nen ei näe es­tet­tä sille, et­tei­vät­kö nuor­ten kul­jet­ta­jien on­net­to­muus­ti­las­tot näyt­täi­si vä­hen­ty­nei­tä lu­ku­ja jat­kos­sa­kin. Tämä kui­ten­kin vaa­tii mää­rä­tie­tois­ta työtä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den puo­les­ta. Kes­kus­te­lua ja vies­ti­mis­tä omis­ta po­si­tii­vi­sis­ta va­lin­nois­ta nuo­rel­ta toi­sel­le tulee yl­lä­pi­tää myös tu­le­vai­suu­des­sa.