Kelluva kaupunki vuotaa ilmaan metaania

Uusi risteilyalus käyttää polttoaineenaan entistä ympäristöystävällisemmäksi suunniteltua nesteytettyä maakaasua. Aluksen moottori voi kuitenkin tehdä polttoaineesta ilmastolle entistä haitallisempaa.

Suurten risteilyalusten päästöt nousivat jälleen pinnalle, kun Turussa valmistettu Karibian risteilijä Icon of the Seas lähti neitsytmatkalleen Miamista 27.1.

Ilmatieteen laitoksen tutkija Jukka-Pekka Jalkanen vertaa risteilyaluksia kelluviin kaupunkeihin:

— Niiden tehontarve ja polttoaineen kulutus ovat käytännössä verrattavissa voimalaitoksiin. Laivojen moottorit ovat samanlaiset kuin esimerkiksi dieselkäyttöisissä voimalaitoksissa maalla.

Aluksessa on kuusi kappaletta Wärtsilän 46DF dual fuel -moottoreita, jotka ovat yhteisteholtaan 89.3 megawattia. Tämä vastaa teholtaan suunnilleen Oulujoessa sijaitsevaa Nuojuan vesivoimalaitosta.

Jättiristeilijässä polttoaineena käytetään nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, joka tuottaa ilmaan 25 prosenttia vähemmän pienhiukkasia kuin aiemmin matkustajalaivoissa käytetty diesel. Pääosin kuitenkin nykyiset matkustajalaivojen moottorit vuotavat maakaasua käyttäessään ilmaan metaania. Näin on myös uuden jättiristeilijän kohdalla.

Jalkanen kertoo polttoaineen vaihdosta syntyvän ilmaston hyödyn katoavan, kun palamaton metaani pääsee karkuun.

— Metaani on noin 30 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Jos LNG:llä kulkevasta laivasta pääsee kolme grammaa metaania karkuun, vastaa se melkein sataa grammaa hiilidioksidia.

Ympäristöystävällisyys jää rahalle toiseksi

Risteilijävarustamo Royal Caribbean Groupin ympäristöjohtaja Nick Rose kertoi The New York Timesin haastattelussa uuden Karibian risteilijän olevan rakennettu niin, että sen on mahdollista käyttää tulevaisuudessa myös muita polttoaineita.

— Moottoritekniikan kannalta kasvihuonekaasuja pystyisi neutraloimaan jo nyt käyttämällä LNG:n sijaan sähköllä tuotettua synteettistä polttoainetta, mutta se on kustannuskysymys, Ilmatieteen laitoksen Jalkanen kommentoi.

— Synteettisen polttoaineen hinta on moninkertainen verrattuna fossiilisen polttoaineen hintaan, hän jatkaa.

Aluksen valmistanut Meyer Turku kertoo nettisivuillaan valmistavansa telakallaan ympäristöystävällisiä laivoja. Aidosti ympäristöystävällisiksi valtavia risteilyaluksia ei kuitenkaan voi kutsua.

Ilmansaasteen eivät jää valtavien matkustajalaivojen ainoaksi ympäristöhaitaksi. Jalkanen kertoo Ilmatieteenlaitoksen tutkivan myös muun muassa laivojen jätevesien mukana meriin joutuvia ravinteita, sekä laivoista lähtevää melusaastetta, jotka vahingoittavat vesistöjä ja mereneläviä.

360° verkkomedia yritti tavoittaa Meyer Turun telakkaa haastattelua varten, muttei saanut vastausta.

Icon of the Seas
• Meyer Turun telekalla valmistunut ensimmäinen risteilyvarustamo Royal Caribbeanin valmistuttama risteilijä.
• Valmistui 2023 lopussa ja lähti Miamista neitsytmatkalleen Miamista 27.1.2024.
• Seilaa Karibianmerellä.
• Toinen maailman suurimmista risteilyaluksista.
• 365 m pitkä ja 48,5 m leveä.
• Alukselta löytyy tilaa yli 5600 matkustajalle ja 2350 hengen miehistölle.