Risteilijöiden matkustajilta velotetaan vuoden 2024 alusta lähtien lipun hinnan lisäksi päästömaksu. Maksu on kertakohtainen, ja sen suuruus riippuu esimerkiksi laivan moottorista, polttoaineen kulutuksesta ja matkan pituudesta.
360° -verkkomedia selvitti, mitä laivayhtiöt tekevät ylimääräisillä saaduilla varoilla.
– Me laivayhtiössä emme konkreettisesti tiedä, mitä niillä rahoilla tehdään. Toivomme, että rahoja menisi merenkulun ympäristöinvestointeihin tai esimerkiksi tutkimustyöhön. Mutta se ei ole meidän käsissämme, sillä kyseessä on EU-tasoiset ja osittain kansalliset päätökset, kertoo Tallink Siljan viestintäpäällikkö Marika Nöjd.
EU:n uusi ETS-direktiivi velvoittaa laivayhtiöitä veloittamaan matkustajiltaan erillisen päästömaksun. Jäsenmaiden tulee direktiivin mukaan käyttää tulot päästöjä vähentäviin toimiin.
– Jäsenmaiden tulee käyttää huutokauppatulonsa päästövähennystoimiin. Direktiivissä on todella pitkä lista, minkälaisia toimia ne voi olla. Ei siis ole linjausta siitä, että laivamatkustuksesta tulevat tulot täytyisi käyttää meriliikenteen päästövähennystoimiin, kertoo neuvotteleva virkamies Niina Honkasalo liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Pelastetaanko Itämeri ylimääräisillä päästömaksuilla?
Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä, joka kärsii erityisesti rehevöitymisestä.
Itämerta uhkaa ilmastonmuutoksen lisäksi runsas laivaliikenne. Itämeri on yksi maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista. Siellä kulkee jatkuvasti noin 2000 alusta.
– Ensimmäinen Itämeren suojelun toimintaohjelma hyväksyttiin vuonna 2007 ja sen tavoite oli saavuttaa Itämeren hyvä tila vuoteen 2021 mennessä. Tavoitteessa ei ole onnistuttu, ja vuonna 2021 päivitetyn toimintaohjelman myötä tavoitevuosi siirtyi vuoteen 2030, kirjoittaa luonnonsuojelujärjestö WWF verkkosivuillaan.
”Kehitämme jatkuvasti alustemme ominaisuuksia energiankulutuksen optimoimiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Eckerö Line on sitoutunut merenkulkualan yhteiseen ja kunnianhimoiseen päästöjenvähennysohjelmaan EU:n ja IMO:n (International Maritime Organization, Kansainvälinen merenkulkujärjestö) asettamien tavoitteiden mukaisesti”, kertoo Eckerö Line verkkosivuillaan
– Varustamot maksavat päästöoikeudet. Tulot, joita sieltä tulee, käytetään useisiin kohteisiin. Esimerkiksi EU:n rahastoihin, suoraan EU:n budjettiin tai innovaatiorahastoon, josta voi myös hakea tukea meriliikenteelle, kertoo Niina Honkasalo
– Merenkulku lisättiin osaksi yleistä EU:n päästökauppaa. Rahoja ei käytetä vähäpäästöisiin polttoaineisiin, vaikka ne pitäisi pystyä käyttää merenkulun hyväksi, kertoo Suomen IMO-edustajan sijainen Anita Mäkinen Traficomilta.
Suomi ei aio käyttää näitä tuloja suoraan meriliikenteen päästöjen vähentämiseen.
– Ei ole sellaista linjausta, kommentoi Honkasalo.
EU:n ETS päästökauppajärjestelmä tuli voimaan 1.1.2024.
Uudesta laista johtuen risteilymatkustajilta velotetaan erillinen päästömaksu.
Kertakohtainen maksu riippuu matkan pituudesta ja laivan käyttämästä polttoaineesta sekä moottorista.