Yliopistotutkija Kaarina Tervo-Kankare on tutkinut matkailua ilmastonmuutoksen ja kestävän matkailun näkökulmasta yli 20 vuotta. Tervo-Kankare kertoo, että perinteisesti kestävä matkailu määritellään toimintana, joka mahdollistaa tulevien sukupolvien toteuttaa sama asia. Kestävässä matkailussa otetaan huomioon sen ympäristö- ja ilmastovaikutukset. Tervo-Kankare kuitenkin huomauttaa, että määritelmä on varsin ihmiskeskeinen ja osin vanhentunut.
Yksi tapa harjoittaa kestävää matkailua on valita lentokoneen sijaan maata pitkin matkustaminen. Tällöin ympäristölle haitalliset päästöt ovat huomattavasti pienempiä kuin lentäen.
– Pyöräilyn ja kävelyn jälkeen juna on hiilipäästöjen suhteen ehdottomasti paras tapa matkustaa, Tervo-Kankare sanoo.
Ilmiö näkyy myös sosiaalisessa mediassa
Matkamessujen Matkailututkimus ja lomamatkaennuste 2025 kertoo, että kyselyyn vastanneista kahdelle kolmesta vastuullisuuteen liittyvät kysymykset ovat tärkeitä.
Uudistavasta matkailusta kiinnostuneita on 34 prosenttia. Uudistavalla matkailulla tarkoitetaan matkailua, jossa matkailija jättää kohteen paremmaksi paikaksi kuin mitä se hänen saapuessaan oli.
Matkailun vastuullisuuskysymykset keräävät kiinnostusta myös sosiaalisessa mediassa. Facebookin Maata pitkin matkustavat ryhmä on kerännyt kymmenessä vuodessa jo yli 50 000 jäsentä. Yksi ryhmän jäsenistä tamperelainen on Ira Salminen.
– Viime vuosina on alkanut mietityttää lentämisen järjettömyys ympäristön kannalta, kertoo Salminen.
Hän alkoi kiinnittämään huomiota omiin matkustustapoihinsa jo vuonna 2019. Ensimmäinen matka maata pitkin tapahtui kuitenkin vasta vuonna 2022, jolloin Salminen lähti interreilaamaan Pohjoismaissa yhdessä puolisonsa Tommi Niemisen kanssa.

Ira Salminen matkusti vuonna 2024 pelkästään maata pitkin. Kuvassa Salminen junassa matkalla Slovenian pääkaupunki Ljubljanaan.
Hitaasti mutta kokemuksesta tinkimättä
Suomen virallisen matkailumarkkinointiorganisaatio Visit Finlandin raportin mukaan maantie- ja merimatkat vievät keskimäärin seitsemän kertaa enemmän aikaa kuin vastaavat lentomatkat. Vaihtoehtoiset matkustustavat aiheuttavat siis vähemmän ympäristölle haitallisia kasvihuonepäästöjä, mutta vaativat matkustajalta enemmän aikaa ja suunnittelua.
Salminenkin myöntää, että ainakin toistaiseksi maata pitkin tehtyjen matkojen suunnittelu on ollut haastavaa.
– Tällä tavalla matkustamisessa aikaa kuluu enemmän, mutta koen sen olevan myös asenteesta kiinni. Meille junamatkat ovat lomalla levähdyksen paikkoja, Salminen sanoo.
Salminen ei osaa vielä arvioida tuleeko luopumaan lentämisestä kokonaan, vaan kertoo arvioivansa asiaa tapauskohtaisesti. Seuraava matka maata pitkin on kuitenkin jo suunnitteilla.
.entry-content iframe { width: 100%; }