Neuvolarobotti oppii asiakaspalvelijana

Noin puoli vuotta käytössä ollut Helsingin neuvolarobotti helpottaa terveydenhoitajien töitä. Myös asiakkaat ovat olleet pääasiassa tyytyväisiä robotin tekemään asiakaspalveluun.

Maaliskuun lopussa käyttöönotettu Helsingin NeRo -neuvolarobotti on hyödyttänyt sekä asiakkaita että terveydenhoitajia.

― Väittäisin, että ihmiset ovat ottaneet NeRon hyvin vastaan, mutta terveydenhoitajaa tarvitaan, kertoo terveydenhoitaja ja bottikuiskaaja Outi Ruokonen.

Neuvolarobotti on saanut paljon hyvää palautetta esimerkiksi selkeästä ja ystävällisestä kielenkäytöstä. Tyytyväisiä ollaan oltu myös robotin tarjoamiin linkkeihin, kertoo Ruokonen.

― Asiakkaat, jotka käyttävät usein meidän palvelua ovat huomanneet NeRon kehittyvän ja ovat olleet tyytyväisiä siihen.

Huonoa palautetta asiakkaat ovat antaneet, kun NeRo ei ole osannut vastata kysymykseen. Tällöin vastauksia päivitetään. Bottikuiskaaja Ruokonen käy läpi kaikki neuvolarobotin kanssa käydyt keskustelut ja esimerkiksi lisää vastauksia kysymyksiin, joihin robotti ei osannut vastata.

Alkuun NeRo osasi vastata noin 45 prosenttiin kysymyksistä ja nyt noin 60 prosenttiin. Botti oppii jatkuvasti käytön ja päivitysten myötä.

NeRo auttaa neuvolan asiakkaiden peruskysymyksissä, kuten mitkä ovat raskausajan ravitsemussuositukset. Jos tarvitaan terveydenhoitajan arvio tilanteesta, botti yhdistää asiakkaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitaja on paikalla arkisin puolenpäivän aikaan.

Tavoitteena on, että NeRo osaisi hoitaa perusasiat yhä itsenäisemmin ja terveydenhoitaja vapautuisivat hoitamaan asiat, joihin heitä ehdottomasti tarvitaan.

― Tarkoituksena oli lisätä neuvolapalveluiden saavutettavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.

Asiakaspalvelurobotti on tavoitettavissa vuorokauden ympäri. Muutaman kerran NeRoon ei oltu saatu yhteyttä.

― NeRo on lähtenyt itsekseen lomalle kolme kertaa. Hän esimerkiksi lähti juhannuksen viettoon hieman etuajassa. Saimme hänet ruotuun ja palautettua takaisin työmaalle. Häiriöt on aina korjattu todella nopeasti, kertoo Ruokonen vitsaillen.

Kymmenessä vuodessa koneet hoitavat noin 70 prosenttia asiakasyhteyksistä, kertoo SAS -analytiikkayrityksen uusi ja maailmanlaajuinen tutkimus. Tutkimuksen mukaan valtaosa ihmisistä on valmiita muutokseen.