Sähköpotkulaudalla voi edetä samaan tapaan kuin tavallisella potkulaudalla tai painaa napista kaasua, jolloin sähkömoottori kiihdyttää vauhtia ilman potkimista.
Sähköpotkulautoja tarjoaa tällä hetkellä kaksi yritystä: ruotsalainen VOI ja saksalainen TIER. Myös HSL tuo kaduille omat potkulautansa yhteistyössä Samocat Sharingin kanssa 15.4. HSL tarjoaa sähköpotkulautojen lisäksi perinteisiä potkulautoja.
VOI:lla ja TIER:llä ei ole kiinteitä asemia vaan potkulaudan voi jättää ajon jälkeen minne tahansa julkiselle paikalle. Vapaa potkulauta etsitään kummankin yrityksen erikseen tarjoamalla sovelluksella. Potkulaudan saa käyttöönsä skannaamalla sen QR-koodin.
HSL:n potkulaudat sen sijaan ovat asemallisia. Asemia on aluksi noin 30 ja niitä löytyy vain Vuosaaresta osana HSL:n Idealab-hanketta. Vapaat potkulaudat voi paikantaa sekä sovelluksella että Reittioppaalla.
Potkulaudan saa käyttöönsä euron avausmaksulla. Sen jälkeen VOI:n potkulaudat maksavat 25 senttiä minuutilta ja TIER:n 15 senttiä. HSL:n sähköisen potkulaudan käyttö maksaa euron ensimmäiseltä viideltä minuutilta, jonka jälkeen veloitus on 15 senttiä per minuutti.
VOI aloitti toimintansa 120 potkulaudalla, mutta yritys tiedotti aiemmin pyrkivänsä Helsingissä kahteensataan. TIER:llä on potkulautoja yli 150. HSL:llä niitä tulee olemaan noin 300.
Potkulauta kulkee enimmillään 20-25 kilometriä tunnissa. HSL:n potkulaudoilla pystyy kulkemaan maksimissaan 15 kilometriä.