Sähköpotkulaudat tarjoavat uuden tavan kaupunkiliikkumiseen

Helsingin katukuvassa on voinut maaliskuusta lähtien nähdä aiemmilta kesiltä tuttujen kaupunkipolkupyörien lisäksi kaupunkipotkulautoja. Niiden tarkoitus on luoda monimuotoisia liikkumisen tapoja ja vähentää liikkumisesta syntyviä päästöjä. Potkulaudoista toivotaankin vaihtoehtoa yksityisautoilulle kaupunkiympäristössä.

Sähköpotkulaudalla voi edetä samaan tapaan kuin tavallisella potkulaudalla tai painaa napista kaasua, jolloin sähkömoottori kiihdyttää vauhtia ilman potkimista.

Sähköpotkulautoja tarjoaa tällä hetkellä kaksi yritystä: ruotsalainen VOI ja saksalainen TIER. Myös HSL tuo kaduille omat potkulautansa yhteistyössä Samocat Sharingin kanssa 15.4. HSL tarjoaa sähköpotkulautojen lisäksi perinteisiä potkulautoja.

VOI:lla ja TIER:llä ei ole kiinteitä asemia vaan potkulaudan voi jättää ajon jälkeen minne tahansa julkiselle paikalle. Vapaa potkulauta etsitään kummankin yrityksen erikseen tarjoamalla sovelluksella. Potkulaudan saa käyttöönsä skannaamalla sen QR-koodin.

HSL:n potkulaudat sen sijaan ovat asemallisia. Asemia on aluksi noin 30 ja niitä löytyy vain Vuosaaresta osana HSL:n Idealab-hanketta. Vapaat potkulaudat voi paikantaa sekä sovelluksella että Reittioppaalla.

Potkulaudan saa käyttöönsä euron avausmaksulla. Sen jälkeen VOI:n potkulaudat maksavat 25 senttiä minuutilta ja TIER:n 15 senttiä. HSL:n sähköisen potkulaudan käyttö maksaa euron ensimmäiseltä viideltä minuutilta, jonka jälkeen veloitus on 15 senttiä per minuutti.

VOI aloitti toimintansa 120 potkulaudalla, mutta yritys tiedotti aiemmin pyrkivänsä Helsingissä kahteensataan. TIER:llä on potkulautoja yli 150. HSL:llä niitä tulee olemaan noin 300.

Potkulauta kulkee enimmillään 20-25 kilometriä tunnissa. HSL:n potkulaudoilla pystyy kulkemaan maksimissaan 15 kilometriä.