Sanoman tavoittelema viihdeherruus voi saattaa pienemmät tekijät ahdinkoon

Vaikka tapahtuma- ja festivaaliliiketoiminnan ostojen vaikutus on Sanoman yhtiön mittakaavassa pieni, voi monikanavaisuuden tavoittelu vaikeuttaa suurten mediatalojen ulkopuolelle jäävien artistien ja tapahtumantekijöiden toimintaa.

Mediajätti Sanoma ilmoitti maaliskuussa 2018 ostavansa N.C.D. Productionin, joka on yksi Suomen suurimmista festivaali- ja tapahtumajärjestäjistä. Myöhemmin samana vuonna Sanoma päätti ostaa myös Tikkurila Festivaalin.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo yhtiön vuosikatsauksessa 2018, että ostojen tarkoituksena oli vahvistaa yhtiön monikanavaista viihdetarjontaa ja täydentää liiketoimintaa mainostajien, kuluttajien ja esiintyvien artistien eduksi.

Ostettu tapahtumatoiminta siirrettiin perustettuun Nelonen Media Liveen, josta Sanoma omistaa 60 prosenttia.

Nelonen Media Liven toimitusjohtaja Anssi Nevalainen uskoo kotimaisen viihteen merkityksellisyyteen ihmisten arjessa.

— Erityisesti se näkyy livetapahtumien suosion kovassa kasvussa. Tulevaisuudessa haluamme tehdä yhteistyötä monipuolisesti eri tapahtuma-alan toimijoiden kanssa ja hakea myös uutta kasvua ja uudenlaisia liiketoimintamalleja.

Järkevä osto

Viime vuonna Nelonen Media Live järjesti yli kolmekymmentä tapahtumaa ympäri Suomea. Kävijäennätykset rikkoutuivat muun muassa Suomipop Festivaaleilla Jyväskylässä, Tampereen kaupunkifestari Tammerfestissä sekä Kuopio Rockissa.

Sanoman vuosikatsauksen mukaan Sanoma Media Finlandin liikevaihto säilyi edellisvuoden hyvällä tasolla juuri N.C.D. Productionin hankinnan ansiosta. Vuonna 2018 liikevaihto oli 578,5 miljoonaa euroa, kun vuonna 2017 se oli 570,4 miljoonaa.

Osuuspankin osakeanalyytikko Kimmo Stenvallin mielestä Sanoman yritysosto täydentää hyvin yhtiön mediastrategiaa, vaikka Sanoman mittakaavassa kyseessä olikin pieni osto. Mediamainonta on ollut pitkään laskussa, ja perinteisen median puolella lehtien jakelutuotot vähenevät.

Hänen mukaansa Sanomalla, kuten muillakin mediataloilla, on tarvetta uusille tukijaloille.

— Sanoma haluaa olla ykkösvaihtoehto kotimaisille viihdetaiteilijoille. Osakkeenomistajien näkökulmasta tämä oli järkevä liike, Stenvall sanoo.

Tapahtumasisältöihin sijoittaminen ei ole niin kallista kuin esimerkiksi urheilusisällöt, joten tapahtumien osto on järkevämpi tapa pitää katsojat omilla kanavilla.

“Tärkeä päästä osaksi Sanoman ekosysteemiä”

Nelonen Media Liven Anssi Nevalaisen mukaan kaupan myötä tavoitteena on pystyä tarjoamaan entistä kiinnostavampia ja monikanavaisempia viihde-elämyksiä.

Monikanavaisuuden tavoitteluun liittyy myös strateginen kulma.

— Artisti pääsee Sanoman televisio-ohjelmiin, Ilta-Sanomat tekee hänestä jutun, hänet kiinnitetään kesän suurimmille festivaaleille ja radiosoitto tukee kokonaisuutta. Jos olisin aloitteleva poppari, minulle olisi tärkeää päästä osaksi Sanoman ekosysteemiä, analyytikko Kimmo Stenvall sanoo.

Pelissä on kuitenkin ikävämpi puoli.

Räppäri Mikael Gabriel julkaisi marraskuussa 2017 julkisen Facebook-päivityksen, jossa hän väitti, että hänen kappaleensa oli vedetty pois Nelosen omistamien radiokanavien soittolistoilta, koska hän oli osallistunut MTV:n televisioformaattiin. Sittemmin Mikael Gabriel ja Nelonen ovat sopineet julkisen riitansa. Räppäri kirjoitti kuitenkin jälkeenpäin Facebookissa, että tilanne oli vaikuttanut hänen kaikkeen tekemiseensä.

On totta, että mediatalot hyödyntävät tehokkaasti omia tähtiään. Suosittuja kanavakasvoja luonnollisesti kannattaa hyödyntää eri mediaformaateissa kuten esimerkiksi Sanoman Jaajo Linnonmaa tai MTV:n Peter Nyman.

Omasta tahdostaan tai tahtomattaan suurten mediatalojen ulkopuolelle jäävien artistien radiosoitot vähenevät yhtiöiden omistamilla kanavilla. Heidän voi olla myös vaikeampi päästä mukaan tv-ohjelmiin. Näkyvyyden vähenemisen myötä artistin tulot laskevat.

Sanoma julkaisi 6.2.2019 kirjoituksen, jossa Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso vakuuttaa, että useat artistit eri levy-yhtiöistä ovat kokeneet Sanoman kanssa tehdyn yhteistyön vaikuttaneen positiivisesti uraansa.

— Artistit voivat rakentaa ja suunnitella uraansa meidän kanssamme monipuolisemmin, kasvaa ja asettaa tavoitteita entistä pidemmälle”, Laakso kirjoittaa.

Pienemmät tekijät puristuksessa

Sanoma on tällä hetkellä dominantti tekijä suomalaisessa viihdeteollisuudessa. Sen omistamat festivaalit, radiokanavat ja television musiikkiformaatit nojaavat voimakkaasti kevyeen musiikkiin, jota valtaväestö kuluttaa.

Tapahtumien ja festivaalien omistuksen keskittyminen suurille mediataloille voi hankaloittaa yksityisten tapahtumanjärjestäjien toimintaa.

Puristaako Sanoma yhteistyöhaluttomia artisteja tai pienempiä tapahtumantekijöitä markkinoilta tarkoituksella? Tähän kysymykseen Nelosen Anssi Nevalainen vastaa vain, että alalla tapahtuvat muutokset herättävät luonnollisesti erilaisia reaktioita ja mielipiteitä.

Sanoma Median liikevaihto kasvoi prosentin, mutta liikevoitto ei muuttunut, kun se osti keväällä 2018 ison tapahtumajärjestäjän N.C.D. Productionin. Lähde: Sanoma Media Finland