Torikojun nuorennusleikkaus

Yrittäjä Bettina Parvikoski uskoo laadukkaisiin tuotteisiin ja hymyn voimaan.

Sokkeloisen kauppakeskuksen liukuportaat johtavat idylliin. Valoisa torikoju pullistelee satokauden antimia: omenoita, luumuja ja keltaisina hehkuvia kantarelleja. Ilmassa leijuu kahvin tuoksu. Ilta alkaa jo hiljentyä, mutta nuoret myyjät jaksavat yhä hymyillen tarjota päärynämaistiaisia ohikulkijoille.

Sesonkipuodin perustaja Bettina Parvikoski kiiruhtaa sulkemaan liikettä. Helsinkiläisen kauppakeskus Redin avajaisista on jo pari viikkoa ja ensimmäisten päivien hullunmylly on ehtinyt rauhoittua. Työtä piisaa siitä huolimatta, mutta siihen 27-vuotias yrittäjä on tottunut.

Kutsumus alalle kulkee veressä, sillä Parvikoski on torikauppias jo viidennessä polvessa. Lapsuutensa Lohjalla viettänyt yrittäjä tuli jo pienestä saakka mummonsa mukaan Helsingin Kauppatorille myymään vihanneksia.

–Idea tästä syntyi kuin itsestään. En lähtenyt suunnittelemalla suunnittelemaan mitään konseptia, vaan halusin tehdä kokeilun, Parvikoski kertoo.

Parvikoskella on ollut useina kesinä ulkotoripaikkoja, mutta Sesonkipuoti on hyppy uudelle alueelle. Talvikausi urbaanissa ympäristössä on toriyrittäjälle uusi haaste, riskikin.

– Kauppakeskus on uusi, joten vuokra on ainakin toistaiseksi maltillinen. Kulujen kanssa on oltava silti hyvin tarkka, että toiminta pysyy kannattavana.

Paljon riippuu Redistä ja sen markkinoinnista. Kauppakeskus hakee vielä muotoaan ja kestää, ennen kuin asiakaskunta muodostuu. Kaikki on vielä auki, mutta Parvikoski on toiveikas.

– Toivon, että asiakkaat löytävät tänne myös viikolla, sillä arki-illat ovat olleet aika hiljaisia, Parvikoski sanoo.

– Puodilla on kuitenkin tosi hyvä ja keskeinen sijainti. Kiinnostus meitä kohtaan on jo nyt yllättänyt positiivisesti, joten tietenkin bisneksen kehittäminen ja eteenpäin vieminen on mielessä.

Ympäristöajattelu näkyy liikkeen toiminnassa vahvasti. Sesonkipuoti suosii kotimaisia pientuottajia ja pyrkii mahdollisimman pieneen hävikkiin.

Asiakkaat saavat tulla puotiin ostoksille omien kestopussien ja rasioiden kanssa. Kahvinkin saa omaan mukiin, jos sellainen on mukana.

Koko ideologia keskittyy luonnollisten satokausien ympärille.

– Meillä kaikki on symbioosissa: tuoreherkut, kahvilatuotteet ja käsityöt, Parvikoski sanoo. ”Sesongin myötä vaihtuu koko liikkeen teema.

Aivan puodin kyljessä toimii myös pikkuinen torikahvilatiski, jossa asiakas voi selailla päivän lehteä kahvia juoden ja munkkia mutustaen. Herkkuja riittää. On lihapiirakoita, borssikeittoa ja marjalimonadeja.

Suunnitelmissa on laajentaa Sesonkipuodin valikoimaa mahdollisuuksien mukaan vielä esimerkiksi käsitöillä. Tulevaisuudessa puotiin voi ehkä tulla saunavihtaostoksille, tai kenties jopa adoptoimaan oman keppihevosen. Parvikoskella riittää ideoita.

Yrittäjänä toimimisessa on aina puolensa, hyvät ja ne huonommat. Yrittäjänä Parvikoski pääsee toteuttamaan omaa kutsumustaan, mutta joskus yöunet jäävät vähäisiksi. Monet asiat on ratkottava kantapään kautta.

– Kaikki on oivallettava itse, alkaen ihan pienistä asioista, Parvikoski sanoo.

– Kukaan ei tule kertomaan minulle, miten jotain rullakkoa vedetään. Se pitää vain itse vetää seinää päin niin kauan, että tajuaa, miten homma toimii.

Ja jos ei itse osaa tai tiedä, on myös uskallettava kysyä neuvoa. Parvikoski kertoo ratkovansa asioita usein kyselemällä paljon. Joskus asiat selviävät kuin itsestään, kun uskaltaa avata suunsa oikealla hetkellä.

Bettina Parvikoski

27-vuotias
Koulutukseltaan tradenomi, opiskellut liiketaloutta Haaga-Heliassa
Asuu Helsingissä
Toiminut aiemmin markkinoinnin harjoittelijana