Baba DÖNERIN avautuessa viime kesänä suosio oli Günbeyin mukaan niin hurjaa, ettei kasvisversiota ehditty kehittää. Trendipaikan maineeseen nousseen ravintolan annokset myytiin loppuun jo iltapäivällä.
– Joka päivä 30–40 asiakasta kyselee meiltä kasvisvaihtoehtoa, Günbeyi kertoo.
Annoksen saa liha- tai kanaversiona, ja se tarjoillaan riisin, ranskalaisten, leivän tai salaatin kanssa. Dönerillään Günbeyi halusi tarjota tuoreen version pakasteesta tulevan kebablihan tilalle. Ennen ravintolan avaamista hän kiersi Turkissa ja Saksassa katukeittiömestareiden opissa.
Ravintolan avauksen jälkeen kasvisversion edistäminen kahdenkymmenen neliön ravintolakeittiössä osoittautui haastavaksi.
– Avausviikolla meillä oli kasvisvaihtoehto, mutta se ei ollut niin hyvä. Halusimme, että kaikki mitä teemme on laadukasta. Riittävän laadukkaan kasvisvaihtoehdon kehittämiseen ei jäänyt aikaa, Günbeyi sanoo.
Seitsemän prosenttia suomalaisista tilaa kasvisannoksen
– Trenditutkimuksen mukaan seitsemän prosenttia suomalaisista valitsee ravintolassa pääruuakseen kasvisannoksen, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo.
Ravintolaruokailun trenditutkimus tehdään kahden vuoden välein. Viimeisin tutkimus on vuodelta 2022. Lappi korostaa, että tulos on valtakunnallinen, ja paikallisesti tulos voi olla ihan muuta.
Günbeyi ja hänen yhtiökumppaninsa Sara Lampinen laajentavat liiketoimintaansa toukokuussa. Toinen Baba Döner avautuu suurempiin tiloihin, jolloin keittiössä on paremmin tilaa suunnitella ja valmistaa kasvisruokaa.
– Uuden ravintolan myötä lisäämme valikoimaamme kasvisvaihtoehtoja, Günbeyi lupaa.
Lapin mukaan MaRa ei ota kantaa siihen minkälaista ruokaa ravintolat tarjoavat, se on jokaisen ravintoloitsijan itse päätettävissä.