Pakottaako energiakriisi painoalan työntekijät yötöihin?

Säh­kön, kul­je­tus­kus­tan­nus­ten ja raaka-ai­nei­den hin­to­jen nousu näkyy pai­noa­lan asiak­kail­le tuot­tei­den ko­hon­nei­na hin­toi­na. Säh­kön hin­nan nousu voi vai­kut­taa pai­noa­lan työn­te­ki­jöi­den työ­ai­koi­hin.

Säh­kön hin­nan nousu voi mer­ki­tä pai­noa­lal­la yö­töi­tä, koska yö­ai­kaan sähkö on edul­li­sem­paa.

−Jos to­del­la pal­jon kus­tan­nuk­set kas­va­vat, niin sit­ten se voisi mennä sii­hen, että työtä teh­dään öisin, sanoo Petri Salo, Tik­ku­ri­lan Pai­non yrit­tä­jä.

Myös ma­te­ri­aa­li­kus­tan­nuk­set ovat nous­seet. Asiak­kail­le kus­tan­nus­ten nousu näkyy tuot­tei­den kor­keam­pi­na hin­toi­na.

Net­ti­ver­sio­na toi­mi­vat tuot­teet voi­vat jäädä asiak­kail­ta os­ta­mat­ta print­ti­ver­sion kor­kean hin­nan vuok­si. Täl­lai­sia tuot­tei­ta ovat esi­mer­kik­si esit­teet.

Salon mu­kaan pa­pe­ri­teol­li­suus sahaa omaa ok­saan­sa poik­ki siinä, että he unoh­ta­vat, että meil­lä on netti.

−Kun asia­kas näkee esit­tei­den hin­nan, hän lait­taa mie­luum­min saman esit­teen net­tiin ja lä­het­tää sen säh­kö­pos­til­la omil­le asiak­kail­leen, Salo sanoo.

Kaik­kia tuot­tei­ta ei voi siir­tää net­tiin. Täl­lai­sia ovat esi­mer­kik­si tar­rat, isot ban­ne­rit ja käyn­ti­kor­tit.

−Sa­not­tiin, ettei käyn­ti­kort­te­ja sit­ten enää ko­ro­nan jäl­keen teh­dä­kään, mutta kyllä niitä vaan taas teh­dään. Fyy­si­nen kort­ti on kiva antaa ta­vat­ta­val­le ih­mi­sel­le, Salo sanoo.

Salon mu­kaan pa­pe­ri­set kir­jat pi­tä­vät pin­tan­sa edel­leen.

Pai­noa­lan yri­tyk­set ovat vä­hen­ty­neet.

 Vas­tuul­li­sia va­lin­to­ja

Ener­gia­krii­sin myötä on en­tis­tä tär­keäm­pää kiin­nit­tää huo­mio­ta vas­tuul­li­seen toi­min­taan.

Eko­kom­pas­siym­pä­ris­tö-mer­kil­lä huo­mioi­tu Tik­ku­ri­lan Paino on luo­pu­nut off­set­pai­no­tek­nii­kas­ta, jota käy­te­tään vielä mo­nis­sa pai­kois­sa. Off­set­pai­no­tek­niik­ka on kus­tan­nus­te­ho­kas laa­ka­pai­non muun­nos­me­ne­tel­mä, joka on hyö­dyl­li­nen eri­tyi­ses­ti isoja pai­no­se­riä teh­täes­sä. Koska Tik­ku­ri­lan Paino ei käytä off­set­pai­no­tek­niik­kaa, ei yri­tys juuri käytä ke­mi­kaa­le­ja.

Ota­van Kir­ja­pai­nos­sa py­ri­tään sääs­tä­mään ener­gi­aa ja huo­mioi­maan ym­pä­ris­tö. Kir­ja­pai­no käyt­tää eko­lo­gis­ta ener­gi­aa, ker­too Panu Ku­pi­la, Ota­van Kir­ja­pai­non tuo­tan­to­pääl­lik­kö.

Säh­kön­ku­lu­tus­ta on mi­tat­tu ener­gia­kat­sel­mus­ten ai­ka­na. Mit­taus­tu­los­ten pe­rus­teel­la kir­ja­pai­nos­sa on in­ves­toi­tu muun muas­sa au­to­maat­ti­seen va­lais­tuk­seen ja ko­nei­den käyn­tiai­koi­hin. Myös pai­no­se­riä on pie­nen­net­ty.

−Py­ri­tään pai­na­maan kir­jo­ja, jotka to­del­la me­ne­vät kir­ja­kau­pois­sa kau­pak­si ja kou­luis­sa käyt­töön, sanoo Ku­pi­la.

Pai­noa­la on muut­tu­nut tek­nii­kan ke­hit­ty­mi­sen ja di­gi­ta­li­saa­tion myötä. Ota­van Kir­ja­pai­nos­sa työn­te­ki­jöi­den määrä on las­ke­nut sa­das­ta kuu­teen­kym­me­neen­vii­teen. Tik­ku­ri­lan Pai­nos­sa työn­te­ki­jöi­tä on en­ti­sen kol­men­tois­ta si­jaan jäl­jel­lä kolme.