Virtuaalistailaus mahdollistaa unelmien sisustuksen

Asunnonostaja arvostaa esteettisyyttä enemmän kuin vielä vajaa vuosikymmen sitten. Kysynnän muutokseen on haettu ratkaisua virtuaalisista työkaluista.

Virtuaalistailaus tarkoittaa sitä, että valokuviin lisätään sisustus digitaalisesti. Virtuaalisessa sisustuksessa hyödynnetään huonekalukirjastoja, joista valitaan tyyliin sopivat kalusteet. Mallinnuksiin voidaan lisätä kalusteita, tekstiilejä, viherkasveja tai muita esineitä.

Stailauksen voi tehdä sekä tyhjään että jo valmiiksi kalustettuun asuntoon. Huonekaluja pystytään poistamaan ja pintamateriaaleja on mahdollista korvata tyyliin sopivimmilla vaihtoehdoilla.

– Ostaja haluaa jo asuntonäytön yhteydessä havaita, mihin kaikkeen tila parhaimmillaan taipuu. Pelkkä mielikuva ei riitä, vaan asiat halutaan konkreettisesti nähdä, kertoo Aktia Kiinteistönvälitys Oy:n toimitusjohtaja Jockum Andersin.

Ensimmäiset digistailauksen ohjelmistoversiot kehitettiin Yhdysvalloissa jo kymmenen vuotta sitten. Tuolloin kuvien laatu oli kuitenkin vielä todella kehno. Kuvista huomasi selkeästi, etteivät ne olleet aitoja.

Aktia osti palvelun käyttöönsä vasta reilu vuosi sitten, kun kuvien laatu oli kokenut huiman harppauksen eteenpäin. Nyt kuvista ei enää erota, onko kuva muokkaamaton vai tietokoneella paranneltu.

– Kaukana ovat ne ajat, kun virtuaalisissa kuvissa esimerkiksi olohuoneen matto näytti ikään kuin kelluvan tai lentävän lattian yllä, Andersin naurahtaa.

Virtuaalisisustus tukee aineetonta kulutusta

Digitaalinen stailaus on perinteistä somistamista ekologisempaa, kun koko asunnon sisustusta ei tarvitse laittaa uusiksi.

Kuvissa ei kuitenkaan saa harjoittaa epäeettistä kuvamanipulaatiota kuten seinän tummentuman tai lattianaarmujen poistamista.

– Ennen parantelimme valokuvien sävyjä ja teimme väreistä elävämpiä. Saatoimme esimerkiksi sävyttää taivaan huomattavasti sinisemmäksi erityisesti silloin, jos asuntokuvat oli kuvattu harmaana sadepäivänä, Andersin kertoo.

Etenkin taivaan sävytyksestä sateli negatiivisia kommentteja.

– Nykyään vastaavaa palautetta ei enää tule. Ihmiset ymmärtävät visuaalisuuden päälle eri tavalla kuin aikaisemmin. Ymmärretään, että hyvän maun mukainen kuvankäsittely korostaa asunnon parhaita puolia.

Se näkyy myös asunnonmyyjien käyttäytymisessä, sillä nykyään myyntikuvien kuvaus ulkoistetaan lähes poikkeuksetta aina ammattivalokuvaajalle.

Skandinaavisuus viehättää suomalaisia

Suomalaiset suosivat neutraalia värimaailmaa ja pohjoismaista muotokieltä poikkeuksellisen yksimielisesti.

– Olen vuoden sisällä tehnyt virtuaalisia stailauskuvia reilut 100 kappaletta ja niistä 95:een toivottiin skandinaavista tyylimaailmaa, kertoo graafiseen suunnitteluun erikoistuneen AITO Graphicsin omistaja, visuaalinen suunnittelija Riku Haaramäki.

Toisinaan asunnon arkkitehtuuri vaatii kuitenkin tuekseen räväkämmän stailauksen.

– Loft-tyyppisissä asunnoissa asunnon piirteet tulevat paremmin edukseen esimerkiksi industrial-tyylisellä tilaratkaisulla.

Industrial tarkoittaa rosoisia materiaaleja kuten metallia, tiiltä, betonia ja rustiikkista puuta hyödyntävää tyylisuuntausta.

Andersin mainitsee virtuaalisen stailauksen miinukseksi kuvien kalleuden.

– Yksi kuva voi korkeimmillaan maksaa asiakkaalle jopa 120 euroa. Jos asunnosta haluaa kuvauttaa kattavan kuvasetin, nousee yhteishinta pilviin.
Suomen korkeiden hintojen takia Aktia lähettää kuvansa sähköpostitse teetettäviksi Australiaan ja Vietnamiin.

Virtuaalistailauksen osuus nykypäivän asuntokaupoissa on jo nyt näkyvää, mutta silti vielä noin 95 prosenttia kiinteistöistä myydään perinteistä, konkreettista stailausta hyödyntäen.

– Uudet ilmiöt vaativat aina totuttelua ja aikaa. Suomalaiset ovat hitaasti lämpiävä kansa, Andersin toteaa.

Merkittävä kasvupiikki tulee vasta, kun kuvien hintataso hieman laskee.

Teksti: Helena Heiskanen
Kuvat: AITO Graphics