Chatbotista haetaan tukea opintoihin

Tu­ki­bo­tin ta­voit­tee­na on vä­hen­tää opin­to­jen kes­key­tyk­siä. Se on käy­tös­sä useas­sa Suo­men op­pi­lai­tok­ses­sa. Botti ei kui­ten­kaan auta, jos tar­pei­siin vas­taa­via pal­ve­lui­ta ei ole.

Annie on chat­bot, joka kar­toit­taa opis­ke­li­jan tuen tar­vet­ta opin­to­jen eri vai­heis­sa ja ohjaa oi­kean pal­ve­lun ää­reen. Tu­ki­bot­ti lä­het­tää opis­ke­li­jal­le teks­ti­vies­tin, jossa ky­sy­tään, tar­vit­see­ko tämä tukea opin­to­jen suun­nit­te­luun tai esi­mer­kik­si jak­sa­mi­seen.

Annie Ad­vi­sor Oy:n ta­voit­tee­na on eh­käis­tä 100 000 opin­to­jen kes­key­tys­tä vuo­teen 2027 men­nes­sä.

En­sim­mäi­nen pi­lo­toin­ti teh­tiin Van­taan am­mat­tio­pis­to Va­rias­sa 2020–2022. Nyt Annie on käy­tös­sä yli 30 op­pi­lai­tok­ses­sa eri puo­lil­la Suo­mea. Vuo­den 2024 alus­sa se otet­tiin koe­käyt­töön Oulun ai­kuis­lu­kios­sa.

Vii­mei­sin pi­lo­toin­ti to­teu­tet­tiin Itä-Suo­men yli­opis­tos­sa vuo­den 2023 ai­ka­na. Lop­pu­tu­lok­se­na ha­vait­tiin, että Annie tekee tuen pyy­tä­mi­ses­tä hel­pom­paa ja toi­mii hy­vä­nä tie­do­tus­ka­na­va­na, mut­tei voi aut­taa, jos tar­pei­siin vas­taa­via pal­ve­lui­ta ei ole.

Piirroskuvitus puhelimesta, jossa viesti "Moikka! Toivottavasti lukukautesi on alkanut hyvin. Onko jotain missä voisin auttaa?" ja vastausvaihtoehdot "Kaikki hyvin, kiitos!" ja "tarvitsen apua".

Tuen tar­peen ai­kai­nen ha­vait­se­mi­nen en­nal­taeh­käi­see on­gel­mien ka­saan­tu­mis­ta. KUVA: ANNIE AD­VI­SOR OY

Tar­kem­paa tie­toa hy­vin­voin­nis­ta

Tu­ki­bot­ti antaa sään­nöl­li­sem­pää tie­toa opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nis­ta kuin har­vem­min to­teu­tet­ta­vat val­ta­kun­nal­li­set tut­ki­muk­set. Tämä voi aut­taa op­pi­lai­tok­sia tu­ki­pal­ve­lui­den ke­hit­tä­mi­ses­sä.

Ke­hit­teil­lä on myös uusi, ge­ne­ra­tii­vi­seen te­ko­ä­lyyn poh­jau­tu­va botti.

– Sen kans­sa opis­ke­li­ja voisi käyn­nis­tää kes­kus­te­lun ajan­koh­das­ta riip­pu­mat­ta, ker­too Annie Ad­vi­sor Oy:n tuo­te­joh­ta­ja Joo­nas Me­rik­ko.

Annie saa Itä-Suo­men yli­opis­ton (UEF) opis­ke­li­joil­ta ja hen­ki­lö­kun­nal­ta ke­hu­ja, mutta jat­kos­ta ei vielä ole var­muut­ta.

Pi­lo­toin­nis­sa tes­tat­tiin vies­ti­ky­se­lyi­tä eri tar­pei­siin: hy­vin­voin­tiin, yk­sit­täi­siin opin­to­jak­soi­hin ja opin­nois­ta val­mis­tu­mi­seen.

– Odo­tim­me, että opis­ke­li­joi­den tar­peet liit­tyi­si­vät eni­ten itse opin­toi­hin, mutta suu­rim­mat haas­teet liit­tyi­vät­kin ter­vey­teen, jak­sa­mi­seen, sekä uran ja elä­män suun­nit­te­luun, ker­too uraoh­jaa­ja Kirsi Val­lius-Lei­no­nen.

Ter­veys­huo­lis­sa Annie oh­ja­si opis­ke­li­jat opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lon ajan­va­rauk­seen. Tästä seu­ra­si ne­ga­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta, sillä opis­ke­li­jat odot­ti­vat saa­van­sa muuta tukea vai­keas­ti saa­vu­tet­ta­vien ter­veys­pal­ve­lui­den ohel­le.

Opin­nois­ta ko­ko­naan pu­don­neet eivät vas­taa An­nien vies­tei­hin

Ko­ke­muk­set ovat silti enim­mäk­seen po­si­tii­vi­sia. Opis­ke­li­jois­ta tun­tuu, että yli­opis­to vä­lit­tää heis­tä, ja opet­ta­jat pi­tä­vät pal­ve­lun help­po­käyt­töi­syy­des­tä.

Vai­kein­ta on ta­voit­taa ne opis­ke­li­jat, joi­den opin­not eivät edis­ty juuri ol­len­kaan. Tähän Annie ei tuo­nut rat­kai­sua.

– Se on huo­les­tut­ta­vin po­ruk­ka, joi­den koh­dal­la mie­tin, miten hei­dät saa­tai­siin tähän mu­kaan, Val­lius-Lei­no­nen ker­too.

UEF:n pi­lo­toin­tiin osal­lis­tui 700 opis­ke­li­jaa ja heis­tä noin 80 pro­sent­tia vas­ta­si tu­ki­bo­tin vies­tei­hin.

https://​datawrapper.​dwcdn.​net/​19lKl/​1/

Vuon­na 2021 kes­key­tys­ten määrä vä­he­ni Va­rias­sa edel­lis­vuo­des­ta, kun sa­maan ai­kaan val­ta­kun­nal­li­nen eroa­mis­pro­sent­ti kas­voi. Tämän ei voida tul­ki­ta joh­tu­van pel­käs­tään tu­ki­bo­tin käy­tös­tä, mutta tulos on lu­paa­va