Energiakriisi vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin kodin elektroniikassa

Gigantti, Power ja Verkkokauppa.com kertovat asiakkaiden olevan entistä valveutuneempia tuotteiden energiatehokkuuteen liittyvissä kysymyksissä.

Ukrainan sodan aiheuttama energiakriisi vaikuttaa kotitalouksien menoihin huomattavasti. Energian hinnannousun vuoksi kuluttajat ostavat nyt kustannustehokasta elektroniikkaa.

Verkkokauppa.comin ostopäällikkö Tatu Kaleva kertoo kuluttajia kiinnostavan kodinkoneiden ja lamppujen energiankulutus.

–Lisäksi varavirtalähteiden, virta-asemien, UPS-laitteiden ja sähkönmittauslaitteiden kysyntä on kasvanut energiakriisin aikana.

Energian- ja sähkönkulutukseen liittyvät haut ovat viisinkertaistuneet Verkkokauppa.comin sivuilla viime vuoteen verrattuna.

Asiakkaat ostavat vain tarpeeseen

Energiakriisi näkyy myös Gigantin asiakkaiden päätöksissä. Laitteiden energiankulutus monella asiakkaalla yksi tärkeimmistä valintakriteereistä laitetta ostaessa.

–Asiakkaiden ostovoima on hieman entistä heikommalla tasolla, ja sen takia uusia laitteita ostetaan vain todelliseen tarpeeseen ja ominaisuudet sekä tarpeet huolellisesti läpikäyden, kertoo Gigantin myyntijohtaja Niko Sandström.

Powerin markkinointipäällikkö Iida Kinnunen kertoo asiakasvirtojen olleen joinakin kuukausina hieman viime vuotta alempana, mutta yleisellä tasolla suurempaa muutosta ei ole nähtävissä.

–Tällä hetkellä on monta asiaa, jotka yhdessä vaikuttavat kokonaisuuteen ja siihen, miten asiakkaat uskaltavat kuluttaa. Näitä ovat esimerkiksi inflaatio, korkojennousut ja Ukrainan sota.

Energian hinnannousu ei ole vielä juuri vaikuttanut elektroniikan hinnoitteluun. Jos kustannukset kuitenkin jatkavat kasvuaan, on painetta korotuksille olemassa lähiaikoina.