Suomalaiset ovat menestyneet Formula ykkösten vuonna 1950 alkaneen historian aikana loistavasti, mutta Suomessa ei ole ajettu yhtäkään F1-kilpailua. Suomalainen on voittanut maailmanmestaruuden neljästi ja siniristilipun alla kilpailleita maailmanmestareita on ollut kolme, sillä Mika Häkkinen voitti mestaruuden kahdesti.
Historian aikana F1-sarjassa on ajanut kahdeksan suomalaiskuljettajaa. Osakilpailun heistä on voittanut viisi. Silti F1-kilpailua ei ole Suomessa koskaan järjestetty. Lähin kilpailu on ollut Ruotsissa Anderstorpissa, jossa ajettiin vuosina 1973-1978. Iitin Kymiring -rata mahdollistaisi Formula 1 -kilpailun järjestämisen.
– En pidä mahdollisena tai mahdottomana sitä, että täällä voitaisiin kilpailu ajaa. Alamme nyt selvittämään sitä. Radan teknisten speksien myötä siellä voidaan ajaa, AKK Sportsin toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio totesi.
– Onko Suomen kannalta järkevää aloittaa rakentamaan sellaisia puitteita pelkästään yksittäisten isojen tapahtumien vuoksi.
AKK Sports on aloittanut selvitystyön F1-kilpailuiden oikeuksia hallinnoivan Formula One Groupin kanssa mahdollisuudesta järjestää kilpailu Suomessa. Kiinnostusta Formula One Groupilla on – varsinkin, kun Tanskaan suunnitteilla ollut projekti kaatui. Muutamia kokouksia asian tiimoilta on jo ollut.
– Nyt selvitetään sitä, voimmeko edes hakea kilpailua, Lehmuskallio valaisi.
Lehmuskallion mukaan selvitystyön tuloksia tiedetään syksyllä, jolloin päätetään jatkosta ja siitä, kannattaako kilpailua ylipäätänsä hakea Suomeen. Suurimpana esteenä järjestämiselle olisi taloudellinen kannattamattomuus. Formula 1-kilpailun järjestäminen ei ole kovin halpaa lystiä ja vastuun kantaa järjestäjä.
– Formula 1 -kilpailun budjetti on kymmeniä miljoonia ja sitä kun lähdetään aukomaan auki, niin selviää, onko Suomella realistisia edellytyksiä tällaisen aikaansaamisessa. Miten yhteiskunta suhtautuu siihen, että Suomi hakee kilpailua?
Suomella on jo kokemuksia isojen autourheilutapahtumien järjestämisestä, kuten Neste Rally Finland Jyväskylässä.
– Sen pelkkä taloudellinen vaikutus on 20 miljoonaa euroa, jota ei tähän maahan tai seutukunnalle tulisi, jos sitä tapahtumaa ei olisi, Lehmuskallio avasi.
F1-kilpailu hyödyttäisi niin yhteiskuntaa kuin myös aluetta, jossa se järjestettäisiin. Silti kilpailun hintalappu saattaa olla niin korkea, että sellaista ei kannata järjestää.
– Ongelmana on yleensä, että tapahtuman järjestäjä kantaa sen perustamiskustannuksen, kun taas nämä taloudelliset vaikutukset leviää paljon laajemmalle, Lehmuskallio mietti.
Aika näyttää, järjestetäänkö Suomessa F1-kilpailu tulevaisuudessa vai ei? Nyt ollaan joka tapauksessa lähempänä kuin koskaan aikaisemmin.
Rata:
Kymiring
Paikkakunta:
Iitti
Radan pituus:
4,6 kilometriä
Leveys:
12 metriä (Lähtö/maali 15 metriä)
Kaarteita:
18 kaarretta myötäpäivään ajettaessa
Korkeuden vaihteluväli:
80-98 metriä (18 metrin ero)
Maksimi nousu/lasku:
7,64 %
Kaarteiden kallistuskulma:
1,5 %……10 %
Luokitus:
Kansainvälisen autoliiton FIA:n korkein luokitus Grade 1
Kansainvälisen moottoriliiton FIM:in korkein luokitus Grade A
Suomalaisia F1-kuljettajia:
8
GP-voittoja:
50
GP-voittajia:
5
Maailmanmestaruuksia:
4
Maailmanmestareita:
3
Maailmanmestarit:
Keke Rosberg 1982 (Williams)
Mika Häkkinen 1998, 1999 (McLaren)
Kimi Räikkönen 2007 (Ferrari)
Uutista on korjattu 9.4. kello 14:12: suomalaisia gp-voittajia on viisi, ei neljä (Rosberj, Häkkinen, Räikkönen, Kovalainen ja Bottas).