Eläintenkouluttaja Sanna Kankaisen mukaan ei ole sattumaa, että huoneesta pois pyrkiessään koira tavoittelee ovenkahvaa. Koira on oppinut omistajansa tekemistä seuratessaan, että kahvaa käyttämällä ovi aukeaa.
Koirat voivat peilata myös omistajansa tunnetiloja. Uudessa tilanteessa koira alkaa toistamaan omistajansa tunteita. Jos omistaja on jännittynyt, koira oppii, että tilanteessa on jotain huolestuttavaa ja omaksuu omistajansa tunnetilan.
Matkiminen on yksi sosiaalisen oppimisen muodoista, jota eläimet hyödyntävät. Koirille lajityypillistä käyttäytymistä on kuitenkin vasta viime vuosina ryhdytty hyödyntämään koiraharrastajien parissa.
– Koulutuksen näkökulmasta matkimista on hyödynnetty aika vähän, Kankainen toteaa.
”Tee kuten minä”
Do as I do-, eli tee kuten minä -menetelmällä koira opetetaan toistamaan ihmisen sille näyttämiä toimintoja. Sen avulla koiralle voidaan esimerkiksi kouluttaa kodin avustavia tehtäviä, kuten valokatkaisimen käyttö tai laatikon avaaminen.
Kankaisen mukaan Do as I do -menetelmän vahvuus on nopeus. Matkimaan oppinut koira sisäistää nopeasti sille näytettävät toiminnot.
Kyseessä ei kuitenkaan Kankaisen mukaan ole uusi keksintö: menetelmän avulla on jo 1950-luvulla tutkittu kotioloissa kasvatettujen simpanssien matkimiskykyä.
Koira ei ole ainutlaatuinen
Eläinten käyttäytymistieteen dosentti Katriina Tiiralle matkiminen on tuttu ilmiö.
Hänen mukaansa kaikki eläinlajit, jotka elävät yhdessä toistensa kanssa oppivat ottamalla mallia lajitovereistaan.
Hän mainitsee, että vaikka koirat oppivatkin mallia katsomalla, eivät ne ole siinä kuitenkaan erityisen taitavia muuhun eläinkuntaan verrattuna. Matkimalla oppivat myös kädelliset, linnut ja jopa hyönteiset.
Myös Tiira hyödyntää matkimista koirankoulutuksessa. Hän antaa koiranpennun seurata vanhemman koiransa toimintaa, jolloin pentu havaitsee millaisilla toiminnoilla voi ansaita palkkion.
Antamalla koiran seurata kokeneemman koiran toimintaa tehtävän opettamiseen kulunut aika lyhenee huomattavasti, sama havainto on tehty myös aiheesta tehdyistä tutkimuksista.
Teksti: Jenni Tuusjärvi
Kuva: Linda Hyttinen