Korona toi ravintolaruoan lähikauppoihin – onnistuneille kokeiluille halutaan jatkoa

Ko­ro­na antoi jo nouse­val­le tren­dil­le vauh­tia. Ruo­ka­kaup­po­jen ja ra­vin­to­loi­den yh­teis­työl­lä on yl­lä­pi­det­ty brän­diä ja pe­las­tet­tu työ­paik­ko­ja.

Maa­lis-huh­ti­kuus­sa al­ka­nei­den ko­ro­na­ra­joi­tus­ten jäl­keen monet ra­vin­to­lat ja kon­di­to­riat ovat aloit­ta­neet yh­teis­työn ruo­ka­kaup­piai­den kans­sa. Ra­vin­to­loit­si­jat ovat pai­kan­neet ta­lou­del­li­sia me­ne­tyk­si­ään tuo­mal­la ra­vin­to­la-an­nok­sen­sa lä­hi­kaup­po­jen ei­nes­ruo­ka­hyl­lyil­le.

Vaik­ka val­mi­san­nok­sien me­nek­ki ei riitä kat­ta­maan pan­de­mias­ta seu­ran­nei­ta tap­pioi­ta, on nii­den val­mis­tus sääs­tä­nyt työ­paik­ko­ja. Ky­syn­tä on ollut riit­tä­vää va­kuut­ta­maan useat ra­vin­to­loit­si­jat siitä, että toi­min­taa kan­nat­taa jat­kaa myös krii­sin jäl­keen.

Eri­tyi­ses­ti Kes­kon kaup­pi­aat ovat pa­nos­ta­neet yh­teis­työ­hön. Eri K-Mar­ke­teis­sa myy­dään nyt noin 70:n eri ra­vin­to­lan tai kon­di­to­rian tuot­tei­ta, joita ei ennen maa­lis-huh­ti­kuu­ta saa­nut ruo­ka­kau­pois­ta. Yh­teis­työ­tä on tehty kaup­pias­koh­tai­ses­ti, ja luvut saat­ta­vat vaih­del­la no­peas­ti.

Yh­teis­työ voi alkaa joko ra­vin­to­lan tai kaup­pi­aan yh­tey­de­no­tos­ta. Myyn­ti­pak­kaus­ten suun­nit­te­lun ja elin­tar­vi­ke­vi­ras­ton myön­ny­tyk­sen jäl­keen toi­min­nan voi aloit­taa melko no­peas­ti, vaih­del­len päi­vis­tä muu­ta­miin kuu­kau­teen.

Van­taan Tam­mis­ton K-Ci­ty­mar­ke­til­la on nyt käyn­nis­sä yh­teis­työ kym­me­nen toi­mi­jan kans­sa. Kaup­pias Kimmo Si­vo­sen mu­kaan etä­töi­den li­sään­ty­mi­nen näkyi ky­syn­näs­sä vä­lit­tö­mäs­ti.

– Ra­vin­to­loi­den ja kaup­po­jen vä­li­nen yh­teis­työ on ollut tren­di jo pi­dem­pään. Ko­ro­na oli vain voi­ma­kas pon­nah­dus eteen­päin. Asiak­kaat ovat ty­kän­neet, ja on tie­tys­ti kiva tehdä hyvää, Si­vo­nen sanoo.

– Joi­den­kin ra­vin­to­loi­den kans­sa on jo pu­hut­tu jat­kos­ta ko­ro­na-ajan jäl­keen. Jot­kut pie­nem­mät ra­vin­to­lat taas elä­vät het­kes­sä, eikä suun­ni­tel­mia ole tehty.

Val­mis­ruo­kien myyn­ti on myös brän­däys­tä

Yksi ra­vin­to­lois­ta on lah­te­lai­nen Mamma Maria. Pasta-an­nok­sia on myyn­nis­sä 12:ssa eri ruo­ka­kau­pas­sa. Heil­lä ruo­ka­kaup­poi­hin siir­ty­mi­nen on kat­ta­nut noin 20 pro­sent­tia ko­ro­na­tap­piois­ta, ja pe­las­ti kah­des­ta kol­meen työ­paik­kaa. Toi­min­ta aloi­tet­tiin ra­vin­to­las­ta, mutta nyt ketju on hank­ki­nut suur­keit­tiö­ti­lat val­mis­ruo­ka­tuo­tan­non jat­ka­mis­ta ja laa­jen­ta­mis­ta var­ten.

– Tästä tulee meil­le uusi ki­vi­jal­ka. Kyllä suo­sio yl­lät­ti, vaik­ka buu­mis­ta tie­det­tiin, ker­too ra­vin­to­lan toi­mi­tus­joh­ta­ja Mark­ku Kui­tu­nen.

Myös To­ky­o55 ja Mamma Rosa -ra­vin­to­loi­ta pyö­rit­tä­vä Kau­ko­ra­vin­to­lat Oy on jat­ka­mas­sa val­mis­ruo­ka­myyn­tiä ko­ro­nan jäl­keen. Yri­tys aloit­ti yh­teis­työn kaup­po­jen kans­sa jo muu­ta­ma päivä ra­joi­tus­ten al­ka­mi­sen jäl­keen, ja tar­jo­aa nyt tuot­tei­taan kah­dek­saan kaup­paan pää­kau­pun­ki­seu­dul­la. Toi­mi­tus­joh­ta­ja Raimo Pek­ko­sen mu­kaan ilman näitä toi­mia Hel­sin­gin kes­kus­tan To­ky­o55 olisi jou­dut­tu sul­ke­maan.

– Työl­lis­tim­me tällä noin 15 ih­mis­tä, kun ra­vin­to­lat sul­jet­tiin ko­ko­naan. Nyt, kun ra­vin­to­lat saa­vat olla auki ra­joi­te­tus­ti, työl­lis­täm­me noin viisi ih­mis­tä, hän sanoo.

Toi­min­nan aloi­tus vaati uusien pak­kaus­ko­nei­den ja jääh­dy­tys­kaap­pien han­kin­taa, eikä myyn­ti kata kaik­kia tap­pio­ta. Pek­ko­nen kui­ten­kin uskoo, että etä­työ­kult­tuu­ri jat­kuu pan­de­mian jäl­keen, joten laa­duk­kaal­le val­mis­ruo­al­le riit­tää ky­syn­tää. Tuot­teil­la myös esi­tel­lään ra­vin­to­loi­den brän­diä.

– Li­säk­si ruo­ka­hä­vik­kiä on nyt pys­tyt­ty vä­hen­tä­mään. Esi­mer­kik­si ra­vin­to­loi­den sus­hi­buf­fe­teis­sa on isot ruo­ka­hä­vi­kit, mutta ruoan vie­mi­nen kaup­poi­hin lisää täs­mä­os­to­jen mää­rää, eikä ruo­kaa lennä niin pal­jon ros­kiin.

S-ryhmä on kom­pen­soi­nut ra­vin­to­loi­den­sa tap­pioi­ta ko­tiin­kul­je­tus­pal­ve­lul­la, ja on käyn­nis­tä­nyt ke­hi­tys­hank­keen ra­vin­to­la­ruo­kien ja kaup­po­jen yh­dis­tä­mi­sek­si. Ros­son pizza-an­nok­sia on laa­jem­min myyty päi­vit­täis­ta­va­ra­kau­pas­sa.

– Jon­kin ver­ran pai­kal­li­ses­ti on ollut ko­kei­lu­ja. Ros­son an­nok­set ovat men­neet var­sin hyvin kau­pak­si, ker­too SOK-vies­tin­nän Kai Ovas­kai­nen.

Lidl toi sus­hi­ra­vin­to­la Fukun an­nok­set joi­hin­kin kaup­poi­hin­sa jo vuon­na 2018. Tou­ko­kuun jäl­keen ne laa­jen­net­tiin 21:een uu­teen liik­kee­seen, ja nyt tuot­tei­ta saa 40:stä kau­pas­ta. Muita vas­taa­via ra­vin­to­la­tuot­tei­ta ei Lid­lin hyl­lyi­hin ole vielä pää­ty­nyt.

Val­mis­ruo­kien me­ne­kin kasvu on huo­mat­tu myös ra­vin­to­loi­den ul­ko­puo­lel­la. Esi­mer­kik­si Fin­nai­rin Taste of Fin­nair -val­mis­ruo­ka­pa­ke­tit ovat myy­neet odo­tet­tua pa­rem­min. Van­taan Tam­mis­tos­ta aloi­tet­tu ko­kei­lu laa­jen­net­tiin tällä vii­kol­la kym­me­neen uu­teen K-kaup­paan.

Lue myös

Ra­vit­se­muk­sen asian­tun­ti­jat ha­lua­vat tar­jo­ta vaih­toeh­don so­mes­sa le­viä­väl­le ter­veys­huu­haal­le

Purk­kia­na­nas kuu­luu suo­ma­lais­ten ka­ran­tee­ni­va­rus­tuk­seen – säi­lyk­keis­tä voi tehdä myös har­ras­tuk­sen