Kysely: Nuoret kaipaavat enemmän monilukutaidon opetusta

Nuo­ret toi­vo­vat lisää mo­ni­lu­ku­tai­don ope­tus­ta kou­luis­sa.

Luo­van te­ko­ä­lyn käy­tön li­sään­tyes­sä so­si­aa­li­ses­sa me­dias­sa, mo­ni­lu­ku­tai­don ope­tus­ta on täy­ty­nyt li­sä­tä kou­luis­sa. Ope­tus­hal­li­tuk­sen (OPH) asian­tun­ti­jan Minna Tai­vas­sa­lon mu­kaan nuo­ril­ta edel­ly­te­tään enem­män läh­de­kriit­ti­syyt­tä.

”Pi­täi­si pys­tyä erot­ta­maan mikä on aitoa, ja mikä si­säl­tö on luotu te­ko­ä­lyl­lä. Täy­tyy osata aja­tel­la kriit­ti­ses­ti, ettei tule hui­ja­tuk­si”, to­te­aa Tai­vas­sa­lo.

Luo­val­la te­ko­ä­lyl­lä, kuten ChatGPT:llä, kye­tään ny­ky­päi­vä­nä luo­maan erit­täin ai­to­ja kuvia vain parin sanan avul­la. Te­ko­ä­lyn avul­la pys­tyy te­ke­mään myös vi­deoi­ta, jotka vai­kut­ta­vat häm­mäs­tyt­tä­vän ai­doil­ta.

360-verk­ko­me­dia teet­ti ky­se­lyn ai­hees­ta, minkä tu­los­ten mu­kaan myös nuo­ret toi­vo­vat ai­heen li­sää­mis­tä pa­kol­li­siin opin­toi­hin. Hie­man yli 80 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta muis­taa kuul­leen­sa te­ko­ä­lys­tä ope­tuk­ses­sa. Yli 90 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta ker­toi, että kou­lus­sa on ope­tet­tu läh­de­kriit­ti­syyt­tä. Ky­se­lys­sä nousi esiin toive, että te­ko­ä­lys­tä ja läh­de­kriit­ti­syy­des­tä pu­hut­tai­siin ope­tuk­ses­sa vielä enem­män.

”Te­ko­ä­lys­sä huo­let­taa tie­to­tur­va ja eet­ti­syys sekä esi­mer­kik­si po­liit­ti­set vai­ku­tuk­set maa­il­maan deep­fa­ke-vi­deoi­den yleis­tyes­sä. Läh­de­kriit­ti­syy­te­ni on li­sään­ty­nyt ku­vien, vi­deoi­den ja au­dion kans­sa”, ker­too eräs ky­se­lyyn vas­tan­nut nuori, joka kai­paa li­sä­kou­lu­tus­ta ai­hees­ta.

OPH:ssa on poh­dit­tu, miltä osin te­ko­ä­lyä voisi hyö­dyn­tää op­pi­mi­ses­sa.

”Tällä het­kel­lä on käyn­nis­sä val­mis­te­lut siitä, miten te­ko­ä­lyn käyt­tä­mis­tä lin­ja­taan pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa. OPH:n täy­tyy sel­vit­tää pa­tent­ti- ja re­kis­te­ri­hal­li­tuk­sen kans­sa te­ki­jä­noi­keuk­siin liit­ty­vät ky­sy­myk­set. Vielä käy­tös­sä ei ole vi­ral­li­sia lin­jauk­sia”, Minna Tai­vas­sa­lo ker­too.