Mielikuvamarkkinointia ilmastotekojen sijaan

Fortum on kuluttaja-asiamiehen mukaan syyllistynyt markkinoinnissaan viherpesuun. Europe Beyond Coal -kampanjasta kerrotaan, että hiilivoimaloiden päästöt eivät vähene voimaloiden myymisellä.

Fortum julkaisi loppukesästä Äiti maa -televisiomainoksen, joka oli kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan harhaanjohtava. Mainoksessa käytettiin lausahduksia, kuten ”puhdas energia ja kierrätys” ja ”kohti puhtaampaa maailmaa”.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo tiedotteessa, että mainoslauseet ovat epämääräisiä paremman tulevaisuuden lupauksia.

–Se jättää positiivisen mielikuvan, mutta ei anna kuluttajalle todellista tietoa ympäristöystävällisten valintojen tueksi.

Toimitus pyysi Fortumilta haastattelua. Fortum vastasi haastattelupyyntöön sähköpostitse.

– ”Äiti maa” on vuonna 2019 toteutettu mainoskampanja, jonka käyttö on lopetettu. Olemme pahoillamme siitä, että mainos koettiin harhaanjohtavaksi, toisin kuin oli tarkoitettu.

Hiilivapaa Suomi -kampanjan sivustolla arvellaan Fortumin kiillottavan kuvaansa myös hiilivoimaloiden myynnillä. Ennen syyskuussa julkistettuja Uniper-kauppoja Fortumin päästöt olivat Euroopan pahimmasta päästä, uusiutuvan energian osuus Fortumin sähkötuotannosta oli alkuvuodesta alle prosentin.

Hiilivoimaloiden myyminen ei välttämättä vähennä päästöjä

Fortumin sähkötuotanto tulee kylläkin pienentymään Uniper-kauppojen myötä. Päästöjä kaupat eivät vähennä, ne eivät vain näy enää Fortumin hiilitaseessa.

Vastuu päästöjen vähentämisestä siirtyy kauppojen myötä ostajalle, joka ei välttämättä ole sitoutunut ilmastotoimiin. Europe Beyond Coal -kampanjan raportissa kerrotaan, että voimaloiden päästöt voivat jopa kasvaa uuden omistajan käsissä.

Fortum on tästä huolimatta luonut markkinoinnissaan kuvaa ympäristöystävällisyydestä. Ympäristövaikuttaja Ami Värtön Fortumin markkinoinnissa on kyse viherpesusta. Hän katsoo, että viherpesun tarkoitus on luoda ekologista mielikuvaa ja kääntää huomio muualle yrityksen epäkohdista.

­–Pitäisi miettiä, mitä sillä rahalla voitaisiin saada aikaan, jos keskityttäisiin oikeisiin ilmastotekoihin mielikuvamarkkinoinnin sijaan.

Värtö muistuttaa Fortumin viime vuosien Pikku juttu -kampanjasta, joka hänen mielestään käänsi huomion yrityksen vastuusta yksilön valintoihin.

­–Korostettiin minimaalisia tekoja, kuten roskien keräämistä, samaan aikaan kun Fortumin päästöt olivat suuremmat kuin koko Suomella yhteensä.