Neuvolarobotti oppii asiakaspalvelijana

Noin puoli vuot­ta käy­tös­sä ollut Hel­sin­gin neu­vo­la­ro­bot­ti hel­pot­taa ter­vey­den­hoi­ta­jien töitä. Myös asiak­kaat ovat ol­leet pää­asias­sa tyy­ty­väi­siä ro­bo­tin te­ke­mään asia­kas­pal­ve­luun.

Maa­lis­kuun lo­pus­sa käyt­töö­no­tet­tu Hel­sin­gin NeRo -neu­vo­la­ro­bot­ti on hyö­dyt­tä­nyt sekä asiak­kai­ta että ter­vey­den­hoi­ta­jia.

― Väit­täi­sin, että ih­mi­set ovat ot­ta­neet NeRon hyvin vas­taan, mutta ter­vey­den­hoi­ta­jaa tar­vi­taan, ker­too ter­vey­den­hoi­ta­ja ja bot­ti­kuis­kaa­ja Outi Ruo­ko­nen.

Neu­vo­la­ro­bot­ti on saa­nut pal­jon hyvää pa­lau­tet­ta esi­mer­kik­si sel­keäs­tä ja ys­tä­väl­li­ses­tä kie­len­käy­tös­tä. Tyy­ty­väi­siä ol­laan oltu myös ro­bo­tin tar­joa­miin link­kei­hin, ker­too Ruo­ko­nen.

― Asiak­kaat, jotka käyt­tä­vät usein mei­dän pal­ve­lua ovat huo­man­neet NeRon ke­hit­ty­vän ja ovat ol­leet tyy­ty­väi­siä sii­hen.

Huo­noa pa­lau­tet­ta asiak­kaat ovat an­ta­neet, kun NeRo ei ole osan­nut vas­ta­ta ky­sy­myk­seen. Täl­löin vas­tauk­sia päi­vi­te­tään. Bot­ti­kuis­kaa­ja Ruo­ko­nen käy läpi kaik­ki neu­vo­la­ro­bo­tin kans­sa käy­dyt kes­kus­te­lut ja esi­mer­kik­si lisää vas­tauk­sia ky­sy­myk­siin, joi­hin ro­bot­ti ei osan­nut vas­ta­ta.

Al­kuun NeRo osasi vas­ta­ta noin 45 pro­sent­tiin ky­sy­myk­sis­tä ja nyt noin 60 pro­sent­tiin. Botti oppii jat­ku­vas­ti käy­tön ja päi­vi­tys­ten myötä.

NeRo aut­taa neu­vo­lan asiak­kai­den pe­rus­ky­sy­myk­sis­sä, kuten mitkä ovat ras­kausa­jan ra­vit­se­mus­suo­si­tuk­set. Jos tar­vi­taan ter­vey­den­hoi­ta­jan arvio ti­lan­tees­ta, botti yh­dis­tää asiak­kaan ter­vey­den­hoi­ta­jal­le. Ter­vey­den­hoi­ta­ja on pai­kal­la ar­ki­sin puo­len­päi­vän ai­kaan.

Ta­voit­tee­na on, että NeRo osai­si hoi­taa pe­rus­asiat yhä it­se­näi­sem­min ja ter­vey­den­hoi­ta­ja va­pau­tui­si­vat hoi­ta­maan asiat, joi­hin heitä eh­dot­to­mas­ti tar­vi­taan.

― Tar­koi­tuk­se­na oli li­sä­tä neu­vo­la­pal­ve­lui­den saa­vu­tet­ta­vuut­ta ja asia­kas­läh­töi­syyt­tä.

Asia­kas­pal­ve­lu­ro­bot­ti on ta­voi­tet­ta­vis­sa vuo­ro­kau­den ym­pä­ri. Muu­ta­man ker­ran Ne­Roon ei oltu saatu yh­teyt­tä.

― NeRo on läh­te­nyt it­sek­seen lo­mal­le kolme ker­taa. Hän esi­mer­kik­si lähti ju­han­nuk­sen viet­toon hie­man etua­jas­sa. Saim­me hänet ruo­tuun ja pa­lau­tet­tua ta­kai­sin työ­maal­le. Häi­riöt on aina kor­jat­tu to­del­la no­peas­ti, ker­too Ruo­ko­nen vit­sail­len.

Kym­me­nes­sä vuo­des­sa ko­neet hoi­ta­vat noin 70 pro­sent­tia asia­kas­yh­teyk­sis­tä, ker­too SAS -ana­ly­tiik­kay­ri­tyk­sen uusi ja maa­il­man­laa­jui­nen tut­ki­mus. Tut­ki­muk­sen mu­kaan val­tao­sa ih­mi­sis­tä on val­mii­ta muu­tok­seen.