Laitostoimittajan päivitetyn aikataulun mukaan ydinpolttoainesauvat on tarkoitus ladata reaktoriin tammikuussa. Polttoaineen latausluvan laitostoimittaja saa Säteilyturvakeskukselta toteutettuaan loputkin noin kaksisataa käyttöönottotestiä.
Ranskalaisen Arevan ja saksalaisen Siemensin rakentaman laitoksen valmistuminen on viivästynyt jo kymmenen vuotta.
Teollisuuden Voiman tiedotuspäällikkö Pasi Tuohimaan mukaan viivästyminen johtuu pääasiassa suunnittelun keskeneräisyydestä.
— Sen jälkeen, kun automaatio saapui Olkiluotoon viitisen vuotta sitten, työt ovat kuitenkin edenneet paremmin.
Valtakunnan sähköverkkoon ydinvoimala on tarkoitus liittää huhtikuussa 2020. Säännöllisen sähköntuotannon on tarkoitus alkaa heinäkuussa 2020.
Areva-Siemens -konsortion rakentama ydinvoimalaitosyksikkö tulee maksamaan TVO:lle noin 5,5 miljardia euroa. Todelliset kustannukset laitostoimittajalle ovat paljon suuremmat.
360 journalismia vieraili Olkiluoto 3:n työmaalla. Kuvakarusellissa kuvia reaktorirakennuksesta. Siemensin rakentamaan, jo valmiiseen turbiinilaitokseen, ei median edustajia päästetty.
- Voimalaitostyömaalla työskentelee vielä 1700 työntekijää.
- TVO:n yhteiskuntasuhdepäällikkö Juha Poikola kertoo reaktorinkannen sisälle vievän luukun toiminnasta.
- Reaktorikuoren sisällä on paljon erilaista tekniikkaa.
- Ydinvoimalaitoksen pääpumppu pumppaa höyryä reaktorista turbiinilaitosta kohden.
- Reaktorihallin takaosassa näkyvällä massiivisella nosturilla liikutetaan polttoainesauvoja.
- Huoltoluukun läpi kuljetetaan uudet polttoainesauvat sisään ja vanhat ulos.
- Reaktorinkuvunsulkija on massiivinen työkalu, jolla kuvun suuret pultit suljetaan.
- Reaktorinkansi on paksua säteilyltä suojaavaa rautalevyä. Ylhäällä suojalla peitettynä näkyy reaktorinkupu.
- Reaktorihallin kaksinkertainen suojakuori kestää hajoamatta täydessä polttoainelastissa olevan jumbojetin iskeytymisen.
- Turbiinilaitoksen takana sijaitsevalta sähkökeskukselta voimalaitoksen tuottama sähkö lähtee kohden valtakunnan verkkoa.