Pelitalon brändääjä

Elektronisen urheilun suosio kasvaa vauhdilla. Laji vaatii pelaajalta omistautumista ja nopeita refleksejä.

Tuomas Kujansuusta (s. 1983) tuli tammikuussa 2019 suomalaisen e-urheiluorganisaatio HAVU Gamingin osakas ja art director.

Tuomas Kujansuu, mitä e-urheilu on?

E-urheilu on tavoitteellista ammattimaista pelaamista tietokoneella, konsolilla ja mobiilaitteilla. Pelaamiseen liittyy paljon tunteita, yhteisöllisyyttä, kokemuksia ja uusia ystäviä.

Miksi e-urheilu on juuri nyt niin suosittua?

Siihen on monta syytä. Ulkomailla pelaaminen on saanut koko ajan lisää jalansijaa. Koreassa e-urheilijat ovat suosiossa paljon enemmän kuin meillä suomessa ― he ovat Korean isoimpia tähtiä. Kun olin nuori, tietokoneella pelaaminen oli ehkä hieman noloa, mutta asenteet ovat muuttuneet.

Onko raha legitimoinut e-urheilun?

Tuntuu enemmän siltä, että koska tämä ala on niin intohimoinen, niin raha on seurannut perässä. E-urheilu-turnaukset ovat nykyään todella näyttäviä, ja siihen tarvitaan rahaa. Raha pitää koko alan pystyssä ja saa ihmiset ja sponsorit kiinnostumaan alasta.

Minkä ikäisenä aloit pelaamaan tietokonepelejä? Mihin peliin jäit ensimmäisenä koukkuun?

Meillä oli kotona Commodore 64. Sitten tuli AmigaPentium jäi välistä – ja sitten ostin ansaitsemillani kesätyörahoilla oman pc:n. Olin varmaankin 13―14-vuotias. Jäin kunnolla koukkuun Counter-Strike -peliin. Se oli simppeli, mutta todella hyvin tehty.

Counter-Strike-tietokonepeli vei aikoinaan Tuomas Kujansuun sydämen.

Onko e-urheilu ”oikeaa” urheilua?

Se on yhtä oikeaa urheilua kuin esimerkiksi biljardi. E-urheilussa henkinen paine saattaa kestää yli puoli tuntia putkeen. Sitten tulee pieni lepotauko, ja sama toistuu uudestaan, kun uusi kartta tai erä alkaa. YLE lisäsi e-urheilun omaksi kategoriakseen. Odotamme nyt vain sitä, että Olympiakomitea hyväksyy lajin Olympialaisiin.

Mitä menestyksekkäältä e-urheilijalta vaaditaan?

Hyvät refleksit. Pelistä tulee ymmärtää ja sitä pitää pelata tuhansia tunteja. Joukkueessa tunteille ei saa antaa valtaa eikä toisille pelaajille voi räyhätä. Pelaajan pitää olla tiimihenkinen ja kannustava. Tulevaisuudessa koko laji tulee vaatimaan yhä enemmän ja e-urheilussa tullaan keskittymään enemmän esimerkiksi ruokavalioon ja fyysiseen kuntoon. Ulkomailla näin jo on.

Mitä pelejä e-urheilussa pelataan?

Dota 2 -pelin prize pool [kaikissa eri turnauksissa yhteensä jaettava rahasumma] on suurin, 38 miljoonaa dollaria. Counter-Strike: Global Offensive on toisena 19 miljoonalla dollarilla. Viime vuonna [2018] palkintorahaa jaettiin turnauksissa yhteensä noin 150 miljoonaa dollaria.

Miten pelaaminen jakaantuu yksilö- ja joukkuesuorituksiin?

Esimerkiksi Hearthstone-fantasiakorttipeliä pelataan yksin. Dota 2, Counter-Strike ja muut niin kutsutut top 10 -pelit ovat 4—6 hengen joukkuepelejä.

Miksi liityit HAVU Gamingiin?

Pelaaminen ja tämä ala ovat lähellä sydäntä. Raha ei todellakaan ole tässä se motivaattori, vaan alan kokonaisvaltainen kehittäminen.

Pelaako HAVU sekä liigoissa että turnauksissa?

Pelaamme molempia. E-urheilu ei tunne maiden rajoja. Liigoja ja turnauksia on paljon. Pääasia on mielestäni se, että suomalaiset joukkueet puhaltavat yhteen hiileen. On myös hyvä, että Suomessa on kilpailua, sillä niin hommat edistyvät. Tämä oli huikea vuosi Suomen e-urheilulle, sillä kotimainen Ence-joukkue pääsi Puolassa pelattuihin Major-turnauksen finaaleihin, mitä kukaan ei olisi uskonut.

Mihin pelaajat ja joukkueet tarvitsevat HAVUn kaltaisia talleja?

Jos pelaajamme lähtevät turnaukseen, niin maksamme heille esimerkiksi lento- tai junaliput, hotellit, pelipaidat ja valmennamme heitä. Pelaajat ovat usein melko nuoria. Ilman organisaatiota joukkueissa voisi ilmetä erimielisyyksiä ja joukkue saattaisi hajota. Suomen e-urheilusta puuttuvat vielä standardit pelaajasopimuksille. Meillä on esimerkiksi viisi Counter-Strike- ja kaksi Fortnite-pelaajaa. Jokainen pelaaja keskittyy aina yhteen peliin.

Millainen on e-urheilijoiden keski-ikä ja sukupuolijakauma?

Luulisin, että 15—25 vuotta. Miehiä on varmaan 95 prosenttia. Stream teamissamme on kolme naista. Myös osa pelaajistamme streamaa Twitch.tv:ssä.

Miksi Twitch.tv on olennainen osa e-urheilua?

Twitch.tv on Amazonin omistama streamauspalvelu [suoratoistopalvelu, jossa katsotaan videoita], jossa on peli- ja creative-puolet. Kun yksi suosituimmista striimaajista Dr DisRespect pelaa iltaisin, saattaa hänellä olla kymmeniä tuhansia livekatsojia. Twitchissä on selvät säännöt: esimerkiksi mitään loukkaavan seksuaalista ei sallita. Twitch on Netflixin ja YouTuben ohella Internetin suurimpia videostreamausalustoja.

Miten haluat kehittää HAVUa?

Vastuullani on HAVUn brändäys ja visuaalinen ilme. Kun tulin HAVUun, lähdimme aluksi liikkeelle graafisen ohjeistuksen luomisesta.

Kuinka paljon pelaat itse?

Jos olisi aikaa, niin pelaisin vaikka kuinka paljon. Pelaan tietokoneellani PlayerUnknown’s Battlegrounds -peliä eli PUBGia. Kun vaimoni ja neljävuotias tyttäreni olivat poissa kotoa, pelasin kymmenen tuntia putkeen. En ollut tehnyt näin vuosiin! Aloitin pelaamaan aamulla, pidin välillä taukoja ja tein ruokaa. Pelaamisesta ei tullut huonoa omaatuntoa, sillä olin tehnyt niin paljon töitä. Mutta jos pelaaminen olisi ainoa asia mitä teen, niin minulle kyllä tulisi siitä huono omatunto.

Juttua muokattu 29.3.2019 klo 19.12: pieniä asiavirheitä korjattu.