Punainen liha pitää pintansa pikaruokaravintoloiden ruokalistoilla, vaikka kasvisvaihtoehtoja lisätään jatkuvasti

Halvemmat hinnat eivät riitä tuomaan kasvipohjaisille tuotteille huomattavaa lisämyyntiä.

Kuluttaja ei voi olla huomaamatta, että monet pikaruokaketjut ovat lisänneet kasvisruokavaihtoehtoja viime aikoina. Näin ovat tehneet esimerkiksi McDonald´s, Burger King ja TacoBell.

Burger Kingin ja TacoBellin emoyhtiö Restel tai Suomen McDonald´s eivät kumpikaan kerro tarkkoja lukuja kasvistuotteiden myyntimääristä.

− Tuotteiden myyntiä pyritään edistämään muun muassa halvemmilla hinnoilla, kertoo Restelin tuote- ja kehityspäällikkö Sauli Ylikylä sähköpostitse.

Ylikylän mukaan kasvistuotteita pyritään tuomaan näkyvästi esille sähköisissä kanavissa. Tuotemarkkinointia toteutetaan myös ravintoloiden sosiaalisen median tileillä.

Burger Kingissä kampanjatuotteet tarjotaan niin liha- kana- kuin kasvisversiona. TacoBellissä kaikkiin tuotteisiin on mahdollista valita kasviproteiini.

Myös McDonald´sissa kuluttaja voi valita kampanjatuotteet liha-, kana- tai soijapihvillä.

Kasvissyöjien osuus kuluttajista vielä suhteellisen pieni

Kokonaan kasvipohjaisen annoksen tarjonnan kasvusta huolimatta hyvin pieni osa ravintolaruokailijoista.

− Ravintolaruokailun trenditutkimuksen mukaan seitsemän prosenttia valitsee kasvisannoksen, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n pääekonomisti Ari Peltoniemi kertoo.

Trenditutkimuksen mukaan kasvisannosten myyntiosuus on noussut kaksi prosenttiyksikköä vuosien 2020 ja 2022 välillä. Siipikarjan kulutus on myös kasvussa.

− Mikäli kyseessä ei ole kasvisruokaan erikoistuva ravintola, punaista lihaa ei kannata poistaa valikoimasta kokonaan, Peltoniemi arvioi tutkimuksen valossa.

Tästä kertoo esimerkiksi pikaruokaketju Fafasin suunnitelma palauttaa punainen liha ruokalistoilleen.

Laajaa uutisointia herätti myös Provinssi-festivaalin päätös antaa alennusta täysin vegaanista ruokaa tarjoaville yrityksille, mikä närkästytti niin kuluttajia kuin yhteistyökumppani Atriaa.

Punaisen lihan aiheuttamat päästöt:
• Helsingin seudun ympäristöpalvelu HSY:n mukaan naudanliharuokien ympäristökuormitus on noin nelinkertainen kasvisruokiin verrattuna.
• Noin 60 prosenttia ruoan ilmastovaikutuksista syntyy alkutuotannossa eli maatiloilla, kasvihuoneissa viljelystä, viljelykäytössä olevasta maaperästä ja eläimistä.
• Kaukaakin tuodut kasviperäiset tuotteet ovat usein ekologisempia kuin liha. Eniten ilmastoon vaikuttaa liha-ja maitotuotteiden tuotanto. Pienin kuormittavuus on juureksilla.
• Broilerin liha on ilmaston kannalta vähiten kuormittavaa lihaa: sen ilmastovaikutus on 4 kg CO2/lihakilo. Sianlihan kuormitus on 5 kg CO2/ lihakilo, kotimaisen naudanlihan jopa 15 kg CO2/lihakilo.